Rolls-Royce laat turboprop op waterstof draaien

René Raaijmakers
Leestijd: 1 minuut

Rolls-Royce heeft op zijn testfaciliteit in Boscombe Down (VK) een omgebouwde AE 2100-A gasturbine voor propellervliegtuigen laten draaien op waterstof. De proef werd in samenwerking met Easyjet uitgevoerd. De partners willen hiermee laten zien dat ze waterstof zien als een levensvatbaar alternatief voor kerosine.

Waterstof wordt beschouwd als een belangrijke technologie om de luchtvaart vrij van koolstofemissies te maken. De brandstof is uit elektriciteit en water te produceren. Airbus wil tegen 2035 zijn eerste commerciële vliegtuig, een A380, op waterstof laten vliegen. De Europese luchtvaartgigant demonstreerde eind november ook een motor voor een propeller die met elektriciteit uit een brandstofcel werd aangedreven. Analisten van McKinsey verwachten dat waterstofvliegtuigen in 2030 op de markt komen en in 2050 ongeveer een derde van de energiebehoefte in de luchtvaart zouden kunnen dekken.

Rolls-Royce en Easyjet zeggen te willen bewijzen dat waterstof veilig en efficiënt energie kan leveren voor civiele vliegtuigmotoren. Als volgende stap wil Rolls-Royce grondtests gaat uitvoeren met een Rolls-Royce Pearl 15 straalmotor op waterstof. Daarna willen ze ‘op langere termijn’ vliegproeven uitvoeren.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.