Robot getest op begeleiden KLM-passagiers op Schiphol
Na ruim drie jaar bouwen en programmeren, zijn deze maand op Schiphol diverse tests met robot Spencer uitgevoerd. Vorige week is de testfase afgesloten en heeft Spencer met succes voor het eerst passagiers van KLM op Schiphol naar hun gate van vertrek begeleid.
Als Spencer de boardingpassen van passagiers heeft gescand, weet hij dat de groep compleet is en naar welke gate hij ze moet begeleiden. Spencer vertrekt automatisch en de passagiers volgen de robot. De robot past zijn snelheid aan de groep aan, wijkt uit voor obstakels die op zijn pad komen en informeert de passagiers over de resterende afstand tot de vertrek gate via het scherm. Daar aangekomen geeft hij aan dat de bestemming is bereikt.
‘Dagelijks kunnen sommige reizigers hun aansluitende vlucht missen door bijvoorbeeld vertragingen, problemen met het vinden van de weg of taalbarrières’, zegt KLM-coo René de Groot. ‘Aangezien 70 procent van de KLM-passagiers op Schiphol overstappen, kijken we altijd hoe dit proces nog beter kan. KLM is van mening dat robotica de komende jaren een toenemende impact zal hebben op de luchtvaart. Op verschillende vlakken voeren we tests uit om te achterhalen hoe en of robots in onze processen past. Dit ter ondersteuning van de service die onze medewerkers op de luchthaven verlenen. Hierdoor kunnen ze meer tijd besteden aan passagiers met complexe vragen.’
De naam Spencer staat voor ‘social situation-aware perception and action for cognitive robots’. Het project wordt medegefinancierd door de Europese Commissie vanuit het Zevende Kader-programma. Naast KLM zijn SME Bluebotics, diverse universiteiten, zoals de Universiteit van Freiburg, München, Twente en Orebo, de Hogeschool Aachen, CNRS en Schiphol aan het project verbonden.
‘Spencer is uniek omdat hij kan omgaan met sociale menselijke interactie. Hij kan de mensen om zich heen ‘zien’ en analyseren met zijn sensoren’, aldus Kai Arras van de Universiteit Freiburg. ‘Hij denkt na over de mogelijke sociale relaties tussen mensen: zijn ze bijvoorbeeld familie of is het een reisgezelschap? Hij leert ook over sociale regels die hij daarna toepast om zich mensvriendelijk te gedragen. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor allerlei intelligente servicerobots van de toekomst, zoals huishoudelijke robots, fabrieksrobots en zelfrijdende auto’s. Mensen begeleiden op een luchthaven is een goed voorbeeld van een uitdagende, dagelijkse opgave. Een luchthaven is een drukke omgeving met veel mensen en hoge tijdsdruk, waarin de robot veilig en sociaal moet kunnen werken.’