Robot getest op begeleiden KLM-passagiers op Schiphol

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Na ruim drie jaar bouwen en programmeren, zijn deze maand op Schiphol diverse tests met robot Spencer uitgevoerd. Vorige week is de testfase afgesloten en heeft Spencer met succes voor het eerst passagiers van KLM op Schiphol naar hun gate van vertrek begeleid.

Als Spencer de boardingpassen van passagiers heeft gescand, weet hij dat de groep compleet is en naar welke gate hij ze moet begeleiden. Spencer vertrekt automatisch en de passagiers volgen de robot. De robot past zijn snelheid aan de groep aan, wijkt uit voor obstakels die op zijn pad komen en informeert de passagiers over de resterende afstand tot de vertrek gate via het scherm. Daar aangekomen geeft hij aan dat de bestemming is bereikt.

‘Dagelijks kunnen sommige reizigers hun aansluitende vlucht missen door bijvoorbeeld vertragingen, problemen met het vinden van de weg of taalbarrières’, zegt KLM-coo René de Groot. ‘Aangezien 70 procent van de KLM-passagiers op Schiphol overstappen, kijken we altijd hoe dit proces nog beter kan. KLM is van mening dat robotica de komende jaren een toenemende impact zal hebben op de luchtvaart. Op verschillende vlakken voeren we tests uit om te achterhalen hoe en of robots in onze processen past. Dit ter ondersteuning van de service die onze medewerkers op de luchthaven verlenen. Hierdoor kunnen ze meer tijd besteden aan passagiers met complexe vragen.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.