Reuzenmeetbrug Metris checkt vliegtuigonderdelen

Nieke Roos
Leestijd: 2 minuten

In opdracht van een grote vliegtuigfabrikant heeft Metris naar eigen zeggen een van de breedste coördinaatmeetmachines (CMM) ooit gebouwd. De LK V 60.60.30 GP is van het kraantype en heeft een meetvolume van 6 bij 6 bij 3 meter (lengte x breedte x hoogte). De niet bij naam genoemde klant gebruikt de installatie om de geometrie van grote vliegtuigcomponenten en -deelassemblages te verifiëren.

De kraan-CMM van het Britse Metris-onderdeel LK heeft een nauwkeurigheid van 8 micrometer. Dat was enkel te realiseren met keramische geleiderassen. De hoge stijfheid, het lage gewicht en de goede thermische eigenschappen maken keramisch materiaal ideaal voor metrologiedoeleinden. De LK V 60.60.30 GP is verder voorzien van dubbele luchtkussens, zodat de opstelling geen last heeft van torsie. Om 3 meter meethoogte te halen, heeft de vliegtuigfabrikant de granietrails van de machine op een speciaal aangelegde U-vormige betonnen structuur geplaatst.

Meerdere CMM-producenten konden de gewenste 6 meter meetlengte bieden, maar alleen Metris LK was in staat om de gevraagde 6 meter breedte te leveren binnen de gestelde betrouwbaarheids- en nauwkeurigheidseisen. Bij verschillende bezoeken aan grote LK-installaties toonde de vliegtuigbouwer zich onder de indruk van de gerealiseerde betrouwbaarheid en precisie. De decennialange ervaring die de Leuvenaren hebben in het ontwikkelen en assembleren van reuzen-CMM‘s gaf volgens Metris de doorslag.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.