Regering verzacht pijn Vlaamse bussenbouwers

Leestijd: 1 minuut

De Vlaamse regering heeft de bestelling van ov-maatschappij De Lijn flink herzien. In oktober kwam naar buiten dat De Lijn 237 bussen wilden kopen bij het Franse Irisbus, onderdeel van het Italiaanse Iveco. Dat was een fikse tegenvaller voor de Vlaamse bussenbouwers VDL-Jonckheere uit Roeselare en Van Hool uit Lier, die allebei een offerte hadden uitgebracht. De twee bedrijven mochten ieder slechts 27 bussen leveren.

Bij monde van minister van Mobiliteit Hilde Crevits is die order behoorlijk door elkaar geschud. De bestelling bij Irisbus is teruggeschroefd naar 160 dieselbussen. Van Hool mag vijf waterstofbussen en drie elektrische bussen extra leveren, een verdubbeling van de contractwaarde. VDL‘s opdracht verandert van 27 stadsbussen naar 41 microbussen. Bovendien komt er een nieuwe aanbesteding voor 123 hybride bussen waarop de Vlaamse bussenbouwers zich opnieuw kunnen inschrijven.

Van Hool is blij met de uitbreiding van het order maar vindt het spijtig dat het het grootste deel van de order voor De Lijn misloopt. ’We zullen onmogelijk het verlies van wat we hoopten binnen te halen, kunnen compenseren‘, aldus woordvoerder Dirk Snauwaert in De Tijd. ’We proberen nu zoveel mogelijk orders binnen te halen maar zoals het er nu uitziet, zullen we in onze fabriek tijdelijke economische werkloosheid moeten invoeren.‘ Wanneer en voor hoeveel werknemers, is onduidelijk. Snauwaert: ’Veel zal afhangen van het aantal bestellingen dat Van Hool nog dit jaar binnenkrijgt.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.