Profiel: Autodesk schuift omhoog in ontwikkelketen

Alexander Pil
Leestijd: 3 minuten

In het voorjaar trad Ruud Goulooze aan als landenmanager in de Benelux voor Autodesk. Bij de ontwikkelaar van 2D- en 3D-ontwerpsoftware moet hij de transitie begeleiden van een productgeoriënteerde naar een oplossingsgerichte organisatie. Aan Mechatronica Magazine licht hij de nieuwe strategie toe.

Zoals de meeste bedrijven heeft ook Autodesk de afgelopen periode last gehad van de crisis. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf greep begin 2009 al in en schrapte zo‘n tien procent van zijn arbeidsplaatsen, wereldwijd ongeveer 750 banen. ’Er zit een duidelijke visie achter‘, legt Benelux-verantwoordelijke Ruud Goulooze uit. ’Als je de juiste maatregelen doorvoert en moeilijke beslissingen durft te nemen, dan kom je tot een organisatie waarvan je weet dat je ermee verder kunt. Je kun er niet omheen dat de bouw – voor ons een belangrijke markt – vorig jaar enorme klappen heeft gekregen, maar het is ons toch gelukt om begin dit jaar alweer een goed resultaat neer te zetten. Nu de bouw uit het dal klimt, krijgt ook het investeringsklimaat weer vorm.‘

Autodesk heeft ook lering getrokken uit de crisis. Goulooze: ’De trend die je ziet in de bouw, maar ook in de hightech, is dat de ingenieurs veel gestructureerder te werk gaan. Daar hebben wij op ingespeeld. Je kunt al je producten los in de markt zetten en puur op features en updates je business draaien. Dat is de traditionele productverkoop. Tegenwoordig moet je meer oplossingsgericht kunnen denken. Je moet de hele keten in gedachte houden en denken aan zaken daaromheen die helpen om de productontwikkeling te optimaliseren. Dat betekent dat je in je organisatie mensen moet hebben die de klanten kunnen helpen om het spul te installeren en te implementeren. Ook moeten de gebruikers voldoende kennis van het product hebben via trainingen. Presales en aftersales zijn cruciaal.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.