Philips ruimt consumentenelektronica op

Paul van Gerven
Leestijd: 1 minuut

Philips draagt zijn audio-, accessoire-, multimedia en video-activiteiten over aan het Japanse Funai. Dat maakte het concern vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Funai betaalt 150 miljoen euro plus 5,5 jaar licentiekosten voor gebruik van de Philips-merknaam, met een optie tot nog eens 5,5 jaar. De transactie wordt naar verwachting later dit jaar afgerond.

De divisie Consumer Lifestyle richt zich na de verkoop uitsluitend nog op persoonlijke verzorging en huishoudelijke apparatuur. Philips heeft daarmee de transformatie van allesdoener naar specialist op het gebied van gezondheid en welzijn zo goed als voltooid.

In het afsluitende kwartaal van 2012 drukte de kartelboete van de Europese Unie zwaar op de resultaten. Op een met 6,7 procent gestegen omzet verdubbelde het verlies naar 355 miljoen euro, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Operationeel wisten alle divisies zich echter te verbeteren dankzij een hogere omzet, verlaging van de overheadkosten en verbetering van de brutomarge, benadrukt CEO Frans van Houten in het persbericht. Het bedrijfsresultaat exclusief reorganisatielasten en andere bijzondere posten steeg met vijftig procent naar 875 miljoen euro.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.