Passieve demping wordt standaard gereedschap hightech constructeur

René Raaijmakers
Leestijd: 5 minuten

Voor civiele ingenieurs en bouwkundigen behoort passieve demping al jaar en dag tot het standaard gereedschap. Maar mechanici in de hightech liepen er altijd met een grote bocht omheen. Nu ontdekken high-end machinebouwers de techniek steeds meer als een probaat medicijn tegen eigentijdse precisiekwaaltjes.

Passieve demping kom je in de grofstoffelijke wereld overal tegen. Leg een tapijt op de stenen vloer of spijker een groot kleed aan de muur en je doet aan passieve demping. De automobielindustrie past het veelvuldig toe in de portieren van auto’s. Daar zorgt een laag antidreunfolie voor een mooie geluidsbeleving. Als je de deur dichtslaat, hoor je het blik niet resoneren, maar zorgt de dempende laag voor de plof die we associëren met kwaliteit. De energie blijft niet als trilling in het materiaal hangen, maar een laag bitumen aan de binnenkant van de deur dooft het geluid snel uit door de bewegingsenergie om te zetten in warmte.

Een extreem voorbeeld van een passieve dempingsconstructie is te vinden in de Taipei 101, het hoogste gebouw in de gelijknamige Taiwanese hoofdstad. Omdat het gebied daar nogal aardbevings- en wervelstormgevoelig is, is het 101 verdiepingen tellende gebouw uitgerust met een tuned mass damper, een reusachtig bolvormig gewicht van ruim achthonderd ton dat in de top van het gebouw aan vier tuien hangt en voorzien is van dempers. Bij trillingen door aardbevingen of harde stormen beweegt de bol tegendraads, waarmee hij een groot deel van de bewegingsenergie van het gebouw overneemt.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen