Oxboard, de Nederlandse ‘segway zonder handgreep’

Alexander Pil
20 mei 2015

Nederland kan zich sinds deze week op een nieuwe, snelle manier voortbewegen dankzij de introductie van het Oxboard, een compacte, eenvoudig bestuurbare en 100 procent elektrische personal transporter. Hoewel het Oxboard, een ontwikkeling van het gelijknamige Eindhovense bedrijf, een hoge funfactor heeft, ligt de focus op praktische vervoerstoepassingen voor een brede doelgroep. Met een snelheid van 15 kilometer per uur en een actieradius van twintig kilometer, vervult het een voorheen nog niet ingevulde transportbehoefte voor ‘de laatste kilometers’, zoals de weg van het treinstation naar kantoor, stellen de ontwikkelaars.

Hoewel het gebruik van het Oxboard door veel mensen als leuk en bijzonder wordt ervaren, wil ondernemer Ernie Hiemstra, die het ontwerp samen met GBO Design uit Helmond optimaliseerde en bestaande technologieën verfijnde, het niet als gadget kwalificeren. ‘Het is een vorm van persoonlijk gemotoriseerd transport dat je zou het kunnen zien als een vervoermiddel voor de laatste kilometers’, zegt hij. ‘Je kunt het gebruiken zoals veel mensen nu een vouwfiets gebruiken. Alleen is de vouwfiets een onhandig, ouderwets vervoermiddel en is het Oxboard licht, handzaam en aantrekkelijk. Maar er zijn natuurlijk veel meer toepassingen. Als ik kijk naar mijn eigen kinderen, dan zie ik dat ze elk excuus aangrijpen om het Oxboard te gebruiken: voor tripjes naar de supermarkt, als ze naar school gaan, of gewoon voor hun plezier.’

Het Oxboard bestaat uit een plank met twee wielen en is uitgerust met vier gyroscopen die op de honderdste millimeter nauwkeurig, realtime de balans corrigeren. De gebruiker kan voor- en achteruit rijden, bochten maken en 360 graden om zijn as draaien. ‘De gyroscopen zorgen ervoor dat rijden met het Oxboard een intuïtieve ervaring wordt’, zegt Hiemstra. ‘Tijdens de demonstraties die wij hielden, hoorden we wel eens dat mensen dachten dat het moeilijk was om onder de knie te krijgen. Tot ze er zelf op gingen staan. Na een paar minuutjes rijd je zonder problemen rond. Dat komt omdat de sensoren het Oxboard stabiliseren en de gebruiker eigenlijk alleen maar hoeft te sturen. Leun je naar voren, dan rijd je naar voren, leun je naar achteren, dan rijd je naar achteren. Het werkt allemaal heel erg op gevoel en is daardoor bijzonder snel en gemakkelijk in gebruik. Nadat je even hebt geoefend is het echt alsof je geboren bent met twee wielen onder je voeten.’

Het Oxboard krijgt ook interesse van zakelijke klanten als warenhuizen, bedrijfsterreinen en vliegvelden. ‘Overal waar werknemers dagelijks grote afstanden moeten afleggen, bijvoorbeeld in grote magazijnen, kan het de efficiëntie ten goede komen wanneer ze worden uitgerust met een Oxboard’, stelt Hiemstra. ‘Mensen lopen gemiddeld met ongeveer vijf kilometer per uur. Het Oxboard heeft een maximale snelheid van circa vijftien kilometer per uur, dus de tijdwinst voor bedrijven kan aanzienlijk zijn.’

Het Oxboard is 60 centimeter breed en weegt elf kilo. De accu is binnen twee uur weer opgeladen en de gebruiker kan daarna vijftien tot twintig kilometer rijden met een maximum snelheid van circa vijftien kilometer per uur. Een indicator geeft het accuverbruik aan en rubberen stootbumpers bieden het Oxboard extra bescherming tijdens het gebruik. Vanaf 22 mei is het Oxboard voor 799 euro online te koop via www.oxboard.nl.](http://www.oxboard.nl)[

 advertorial 
Daan Meijsen

Ingredients enabling carbon neutrality of warehouse systems

5 oktober 2023 vindt de INCOSE-NL workshop 2023 plaats, met spreker Daan Meijsen van Vanderlande. Tijdens de workshop krijg je inzicht in de verschillende cross-cutting duurzaamheidsperspectieven voor hightech systemen. Bekijk het volledige programma online en registreer nu!