One of A Kind breidt uit in agro via overname

Alexander Pil
30 augustus 2019

One of A Kind Technologies neemt Koat over, een internationale machine- en systeemleverancier van interne transport- en material handling-systemen in de glastuinbouw. Beide bedrijven zien de toenemende vraag naar automatisering binnen de agrarische markt wereldwijd. Toenemende arbeidsschaarste, kosten en eisen voor flexibel oogsten, verpakken en verwerken, inclusief traceerbaarheid om voedselveiligheid te garanderen, zijn belangrijke drijfveren voor de groeistrategieën van de bedrijven.

Met de uitbreiding van Koat groeit de One of A Kind Technologies-groep naar 125 ingenieurs en technici. ‘Deze stap zal onze groei als toonaangevende speler van vision en robotica binnen het agrarische domein versnellen’, zegt Alex Kind, ceo van One of A Kind Technologies. ‘We zijn een van de koplopers die de waardeketens voor voedselverwerking vernieuwen. Met Koat die zich bij onze groep aansluit, kunnen we onze wederzijdse ip, klantenbasis en systemen benutten en onze klanten, partners en werknemers extra toegevoegde waarde en perspectief bieden. We zullen blijven investeren in r&d en lokale verkoop en service in onze belangrijke markten.’

Koat werd in 1992 opgericht als ‘Koppens Ontwikkeling en Aanvoer Techniek’. Het laatste decennium heeft het bedrijf zich verder ontwikkeld onder leiding van directeur Kees van Dam. Koat ontwikkelt, levert en integreert productieverwerkingslijnen en interne transportsystemen voor de glastuinbouwmarkt wereldwijd. Het heeft een ruime ervaring in het automatiseren van de material handling van vers geoogste gewassen en groenten zoals tomaten, komkommers en paprika’s.

One of A Kind Technologies ontwikkelde samen met Koat de Sortipack, een systeem voor het geautomatiseerd classificeren, sorteren en verpakken van tomaten en andere gewassen, waardoor telers hun productiviteit kunnen verhogen met minder afhankelijkheid van menselijke arbeid. Kind: ‘Nu de eerste Sortipack-systemen met succes zijn verkocht, zullen we ook specifieke partners en agenten contracteren voor specifieke geografische markten om wereldwijde dekking te kunnen garanderen.’