Ondanks betere technologie verslechtert betrouwbaarheid systemen

Collin Arocho
Leestijd: 10 minuten

Met een gestage toename van wereldwijde terugroepacties, breed uitgemeten boetes voor autofabrikanten en de recente Boeing-fiasco’s is het duidelijk dat betrouwbaarheid een groot probleem is. Volgens de wereldberoemde reliability-expert Michael Pecht wordt het zelfs steeds erger. Hij stelt dat bedrijven deze problemen volledig over zichzelf hebben afgeroepen en ze ook volledig hadden kunnen vermijden – tenminste, als ze betrouwbaarheid eindelijk eens serieus nemen.

‘Mike. Kerel. Kom op. Kun je alsjeblieft je verhaal intrekken? Want weet je, wellicht lukt het ons om wat budget vrij te maken voor je toekomstige onderzoek.’ Zo luidde het aanbod van een cto van een van de grote spelers in de markt van pcb-productie. Helaas voor hem had Michael Pecht net een rapport gepubliceerd over een defecte automotive-motorregelaar die de pcb’s van dat bedrijf gebruikte. Pecht citeert de cto nogmaals: ‘Bovendien kopen we in bij meer dan twintig materiaalleveranciers die op hun beurt weer bij vele – vooral Chinese – bedrijven inkopen. En we kennen niet al hun toeleveranciers of houden ze niet in de gaten.’

Wat was het probleem voor deze cto? De holle glasvezels die tijdens de productie werden gebruikt, veroorzaakten lekstromen en kortsluitingen. In sommige gevallen liepen de stroom en temperatuur hoog genoeg op om brand te veroorzaken. Uiteraard wilde hij de potentiële schade van het rapport indammen, zelfs als hij geld moest ophoesten om het te laten verdwijnen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen