Océ ziet omzet dubbelcijferig dalen

Nieke Roos
Leestijd: 2 minuten

De inkomsten van Océ zijn het derde kwartaal verder afgenomen, met 10 procent tot 631 miljoen euro. Autonoom daalde de omzet zelfs met 12 procent. Het nettoverlies kwam uit op 25 miljoen. Dat is iets slechter dan dezelfde periode in 2008, toen de Venlose specialist in printsystemen 24 miljoen in het rood eindigde. De resultaten zijn in lijn met de analistenverwachtingen. Océ zegt op schema te liggen met zijn kostenbesparingsprogramma. Het derde kwartaal heeft het bedrijf 38 miljoen bezuinigd en zijn personeelsbestand teruggebracht met 508 FTE‘s, als gevolg waarvan er 32 miljoen aan herstructureringskosten zijn ontstaan. De reductietotalen dit jaar komen op 110 miljoen en 1170 FTE‘s. Doel voor 2009 is een besparing van 124 miljoen euro.

’Als gevolg van de marktontwikkelingen daalde onze omzet over het derde kwartaal van 2009‘, aldus Océ-CEO Rokus van Iperen. ’De Europese markten verzwakten verder vergeleken met de eerste helft van het jaar. Desondanks presteerden we beter dan het gemiddelde in onze branche, waar de omzet met 19 procent afnam over de eerste helft van 2009. In het derde kwartaal stond de omzet in kleur in de kantoorsector onder druk omdat klanten kostenbesparingen doorvoerden. Tegelijkertijd steeg de omzet in kleur aanzienlijk in de grootformaat- en grafische markt doordat klanten nieuwe kleurenprinters van Océ hebben geïnstalleerd. Steeds meer bedrijven gingen op zoek naar manieren om hun efficiency te verbeteren en kosten te verlagen. Dit leidde tot een verdere groei in de uitbesteding door klanten van hun documentmanagementprocessen.‘

Van Iperen ontwaart een klein lichtje aan het eind van de tunnel, maar hij wijst erop dat zijn bedrijf nog niet klaar is met snoeien. ’We verwachten dat in het vierde kwartaal de uitdagende marktomstandigheden zullen voortduren, hoewel we de eerste signalen zien dat sommige marktsegmenten in de Verenigde Staten hun bodem hebben bereikt. Gezien het huidige economische klimaat zullen we actief onze kosten blijven verlagen om de winstgevendheid te herstellen.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.