Nucletron vergroot marktaandeel

Pieter Edelman
27 mei 2010

De Veenendaalse specialist in radiotherapieapparatuur Nucletron heeft 2009 met goede cijfers afgesloten, ondanks de slechte economische omstandigheden. De verkoopcijfers bleven nagenoeg gelijk op 113 miljoen euro (tegen 112,4 miljoen vorig jaar). Het bedrijf heeft geen nettoresultaat bekendgemaakt, maar het operationele resultaat (de Ebitda) steeg met 18 procent naar 20 miljoen euro.

Nucletron focust steeds meer op brachytherapie, een manier om tumoren te bestrijden door radioactieve bolletjes te implanteren. De behandelmethode wordt op steeds meer typen tumoren toegepast, waaronder baarmoederhals-, borst-, prostaat- en huidkanker. Het afgelopen jaar hebben de Veenendalers hun marktaandeel hierin vergroot tot 60 procent, onder meer door een samenwerking met Isodose Control, het nieuwe bedrijf van Nucletron-oprichter Eric van ‘t Hooft.

Daarnaast heeft Nucletron hard aan de weg getimmerd met geografische uitbreidingen. Zo opende het kantoren in Rusland en Brazilië. Binnenkort komt er een vestiging in Dubai. Naar eigen zeggen presteerde het bedrijf afgelopen jaar ’voldoende‘ in Europa en Azië en zag het een gezonde groei in het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. In de VS ging het een stuk minder. Door de financiële crisis was het voor de Nucletron-klanten lastig om aan de benodigde leningen te komen. Bovendien was er veel onzekerheid in de gezondheidszorgmarkt door de felle strijd rond de hervormingsplannen van president Obama.