Nederland redelijk aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

Ongeveer de helft van de buitenlandse bedrijven waardeert het Nederlandse vestigingsklimaat als ‘goed’, blijkt uit een enquête van het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken dat buitenlandse bedrijven begeleidt bij het opzetten van Nederlandse vestigingen. Het grootste pluspunt van Nederland zijn de belastingmaatregelen. Infrastructuur & logistiek en de beschikbaarheid van hoogopgeleid personeel komen op de tweede en derde plaats. 39 procent van de 755 respondenten bestempelt het vestigingsklimaat als ‘fair’. Zes procent vindt de omstandigheden onder de maat, en een net zo grote groep geeft juist het stempel ‘excellent’.

Uit cijfers over vorig jaar concludeert de NFIA dat het aantal investeringen van buitenlandse bedrijven in de lift zit, alhoewel de kanttekening gemaakt moet worden dat het alleen de investeringen meetelt waarbij het een rol heeft gespeeld. In totaal werden er vorig jaar 193 projecten via NFIA-bemiddeling opgezet. In 2004 lag dat aantal nog op 102. De investeringen groeiden in die periode van 265 miljoen naar 1658 miljoen euro.

Gekeken naar het type activiteiten dat buitenlandse bedrijven hier ontplooien, gaat het vooral om sales en marketing (56 projecten), gevolgd door distributie (35 projecten) en hoofdkantoren (33 projecten). R&D en servicecentra, beide met 18 projecten, zijn minder interessante gebieden.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.