Nederland bestelt vijfde geïntegreerde mast bij Thales

Nieke Roos
8 april 2010

De Defensie Materieel Organisatie (DMO) en Thales Nederland hebben een contract getekend voor de levering en installatie van een vijfde I-Mast 400. Deze mast met geïntegreerde radars, opto-elektronische waakhonden, communicatiesensoren en antennes komt op een nieuw Joint Logistic Support Ship (JSS), dat de Damen Schelde-scheepswerf in Vlissingen ontwikkelt voor de Nederlandse marine. Eerder bestelde de DMO al vier identieke exemplaren voor evenzoveel patrouilleschepen. Thales bouwt en test de subsystemen in Hengelo om ze in 2014 op te leveren bij de werf. Hetzelfde jaar zal Damen Schelde het JSS overdragen aan de zeemacht. In 2015 moet het volledig operationeel zijn.

De I-Mast van Thales bevat niet alleen alle sensoren voor communicatie, navigatie, surveillance en vuurleiding, maar ook alle kabinetten met elektronica en alle randapparatuur.

Marineschepen hebben tegenwoordig vaak meer dan vijftig antennes aan boord voor communicatie, navigatie, surveillance en vuurleiding. Op het dek vechten deze om het beste plekje. Het kost heel wat tijd om tot een werkbare configuratie te komen, die niet zelden suboptimaal is omdat er toch sensoren zijn die elkaar blokkeren of elektromagnetisch beïnvloeden. Bovendien heeft ieder subsysteem zijn eigen bekabeling, elektrische interfaces naar het schip, koeling en voeding en vergt elk onderdeel weer andere aanpassingen aan het dek.

Thales heeft deze problemen opgelost door alles te integreren in een centrale mast met relatief eenvoudige interfaces, die in één keer op het dek is te zetten. De stalen toren bevat niet alleen alle sensoren maar ook alle kabinetten met elektronica en alle randapparatuur. Bovenop staat een bol met een satellietschotel. Daaronder, op de vier flanken, zitten de vier antenneplaten van de Seastar-oppervlakteradar, een niet-roterend systeem met een bereik van veertig kilometer. Onderaan zijn de platen voor de eveneens niet-roterende Smile-rondzoekradar bevestigd, voor luchtbeelden tot tweehonderdvijftig kilometer. Op de vier hoeken van de toren zitten de ogen van de Gatekeeper, het surveillancesysteem voor oppervlaktebeelden tot vijf kilometer.