Microsoft richt Kinect-technologie op robotica

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Met de bèta van zijn nieuwe Robotics Developer Studio (RDS) 4 omarmt Microsoft zijn Kinect-technologie als goedkope robotsensor. De Kinect werd oorspronkelijk uitgebracht als controller voor de XBox-spelconsole. Met camera‘s en dieptesensoren kan de Kinect de bewegingen van spelers nauwkeurig volgen, waardoor het spel met gebaren te bedienen is. Al snel begonnen Microsoft en andere bedrijven de technologie echter veel breder in te zetten, bijvoorbeeld voor ’Minority Report‘-achtige gebruikersinterfaces of voor machinevisie.

In de nieuwe RDS-versie, die met name op academici en hobbyisten is gericht, kunnen ook robotontwikkelaars toegang krijgen tot de sensordata, zowel op laag als op hoog niveau. Zo kan een ontwikkelaar via de Kinect gegevens over bewegingen van mensen uitlezen, maar ook simpelweg de onbewerkte beelden of diepte-informatie opvragen. Als voorbeeld wordt obstakelvermijdingssoftware meegeleverd die de onbewerkte Kinect-gegevens fuseert met data van andere sensoren.

Daarnaast introduceert Microsft een hardwarereferentieplatform voor Kinect-gebaseerde robotica. Robotalgoritmes zijn vaak sterk afhankelijk van de gebruikte sensor en andere hardware waardoor het lastig is om ze te hergebruiken op een ander platform. De specificatie van Microsoft moet daar een eind aan maken.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.