Microscopen verkopen aan ‘de rest van de wereld’

Paul van Gerven
Leestijd: 3 minuten

Marc Peeters van Fei Company sleepte de grootste order in de historie van elektronenmicroscopen in de wacht: twaalf stuks. Hij voorzag bovendien tijdig de groeiende behoefte aan microscopen in opkomende economieën en overtuigde het management om hem daarop te zetten. Onder zijn hoede vervijfvoudigde in vier jaar tijd de omzet in deze nieuw ontwikkelde verkoopkanalen. Reden genoeg om Peeters te eren met een nominatie voor de High-Tech Systems Action Award, vond Fei.

Een bedrijf als Fei Company hoeft natuurlijk niet in alle landen even sterk vertegenwoordigd te zijn. In sommige is het om uiteenlopende redenen zelfs helemaal niet de moeite een eigen vestiging in stand te houden. De markt kan er simpelweg te klein voor zijn, maar ook als er wel aardig wat microscopen worden afgezet, dan nog ligt het niet altijd voor de hand er permanent aanwezig te zijn. De vraag kan bijvoorbeeld sterk fluctueren, zodat de kosten in rustiger tijden te hoog zijn. En het kan natuurlijk ook nog dat cultuurverschillen het zakendoen in de wielen rijden.

De gebieden waar een bedrijf ervoor kiest niet permanent en met eigen mensen vertegenwoordigd te zijn, heet in de saleswereld ook wel de ’rest van de wereld‘. De verkoop daar gaat via ’indirecte kanalen‘. De man bij Fei die dit allegaartje van markten onder zijn hoede heeft, heet Marc Peeters. Deze directeur Indirect Sales heeft daar niet alleen schik in, hij boekt er ook eclatante successen. Reden genoeg voor Fei-researchdirecteur Rob Fastenau om hem te nomineren voor een High-Tech Systems Action Award.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.