Metris verlegt acquisitiefocus naar strategisch aanvullende technologie

René Raaijmakers
Leestijd: 2 minuten

Metris hield het afgelopen halfjaar de vaart in zijn groei en acquisitiestrategie. Het netto verlies van 0,9 miljoen euro was minder dan verwacht. De totale omzet van de metrologiespecialist uit Leuven bedroeg in de eerste helft van dit jaar 48,4 miljoen euro. Dat is een stijging van ruim een derde ten opzichte van de 36,2 miljoen een jaar eerder. Van de omzetgroei kwam 5,3 miljoen euro uit overnames. De rest, 6,9 miljoen euro, was organische groei.

Metris staat bekend als een zeer actieve acquisiteur. Vorig jaar waren het vooral traditionele metrologiebedrijven waarmee de Leuvense onderneming aan de haal ging. Daartoe behoorden onder meer Coord3, Garda en Virtek Vision. Die overnames waren voor een groot deel verantwoordelijk voor de omzetgroei van 5,3 miljoen euro door acquisities in het afgelopen jaar.

Metris rust deze veelal mechanisch gerichte ondernemingen uit met nieuwste optische technologie waarmee hogere marges zijn te verdienen. Nadeel is dat het bedrijf daarmee traditionele mechanisch gebaseerde metrologieapparatuur in huis haalt. De kunst is om dit vervolgens zo snel mogelijk om te zetten naar optische producten. Metris zegt dat de verkoop van optische metrologieproducten sneller stijgt dan die van mechanische oplossingen met lagere winstmarges.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.