Mazda claimt doorbraak in verbrandingsmotor

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

Automaker Mazda claimt een heilige graal in interne-verbrandingsmotoren te hebben bereikt: een commercieel haalbare hcci-motor, een ontwerp dat de gunstige eigenschappen van benzine- en dieselmotoren combineert. Automakers werken hier al decennia aan. Het Japanse bedrijf zegt dat de nieuwe motor twintig tot dertig procent zuiniger is dan zijn huidige modellen. In 2019 verschijnt hij op de markt.

Het grote verschil tussen benzine- en dieselmotoren heeft te maken met de vermenging van brandstof en lucht in de cilinders. In een dieselmotor wordt de brandstof op het allerlaatste moment, vlak voor de ontbranding, in de cilinder geĆÆnjecteerd. De zuiger heeft de lucht dan maximaal gecomprimeerd, de temperatuur is daardoor sterk opgelopen, en de brandstof ontbrandt vanzelf.

In een benzinemotor worden brandstof en zuurstof echter al aan het begin van de cyclus samen in de cilinder gebracht. Daardoor mengen ze veel beter, maar kan er niet meer vertrouwd worden op spontane ontbranding. Het moment daarvan is namelijk te onvoorspelbaar. In een benzinemotor loopt de temperatuur dan ook niet zo ver op dat er spontane ontbranding plaats kan vinden, maar wordt een goed getimede bougievonk gebruikt.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naarĀ 024 350 3532Ā of stuur een e-mail naarĀ info@techwatch.nl.