Mathworks verbetert modelleerpakket Simdriveline

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Mathworks heeft een nieuwe versie van Simdriveline bekendgemaakt waarmee het gemakkelijker is om modellen en effecten uit andere fysische domeinen te combineren met aandrijflijnmodellen. Zo is het eenvoudiger geworden om warmteverlies in tandwielstelsels, elektromagnetische actuatoren en hydraulisch bediende koppelingen te modelleren. Met Simdriveline kunnen roterende mechanische systemen in Simulink worden gemodelleerd en gesimuleerd voor toepassingen in bijvoorbeeld de automobielindustrie, de lucht- en ruimtevaart en defensie.

Met de Simdriveline-software kunnen gebruikers makkelijker in één omgeving modellen voor zowel eenvoudige als complexe systemen maken dan met methodes op basis van I/O-signalen, aldus Mathworks. Simdriveline maakt het eenvoudiger om het rendement van tandwieloverbrengingen mee te nemen zowel voor wat betreft ’meshing‘-verliezen als viskeuze wrijving. Verder is een nauwkeurigere en efficiëntere simulatie mogelijk van systemen waarin meerdere koppelingsmomenten tegelijkertijd optreden.

Simdriveline is gebaseerd op de Simscape-technologie van Mathworks, waardoor ingenieurs rechtstreeks kunnen combineren met andere bibliotheken voor fysisch modelleren en kunnen profiteren van de simulatiemogelijkheden van Simscape zoals de optie voor volledige datalogging en het gebruik van lokale solvers. Dankzij deze bibliotheken en mogelijkheden hebben ze meer tijd om ontwerpen bij te schaven en is er minder tijd nodig voor het samenstellen van modellen en tests.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen