Marktonderzoeker: ‘Geavanceerde data-analyse krijgt sleutelrol in fabriek’

Pieter Edelman
17 augustus 2015

Marktonderzoeker Frost & Sullivan voorspelt een sterke groei aan het gebruik van geavanceerde machine-learning-methoden in de industrie om de stortvloed aan ongestructureerde data aan te kunnen. Met name het plannen van onderhoud staat sterk in de belangstelling. De markt voor voorspellende analyses zal tot 2021 dan ook groeien met 57 procent per jaar. ‘Met de huidige aanpak worden fouten achteraf gedetecteerd, maar het toepassen van complexe statistische algoritmes en machine-learning-technieken op historische en realtime sensordata, kunnen gebruikers helpen om potentiële storingen ruim op tijd op te sporen’, zegt analist Rahul Vijayaraghavan.

De marktonderzoeker ziet dat gegevens van machines en producten in toenemende mate gekoppeld worden met data over bedrijfsprocessen en mensen, via sensoren, webgebaseerde systemen en sociale media. Daarmee is er volgens de marktonderzoeker een enorme belofte voor big data en analytische oplossingen. Discrete industrieën zoals hightech, levenswetenschappen, automotive, lucht- en ruimtevaart, levensmiddelen en algemene fabricage zijn al goed voor veertien procent van de data die wereldwijd zijn opgeslagen.

De trend betekent echter dat de gegevens die binnenkomen, ook steeds meer ongestructureerd zijn. Dat vraagt om verbeteringen in analyseplatforms waarmee de waardevolle inzichten uit de data zijn te halen. De marktonderzoeker denkt dat die althans voor een deel cloud-gebaseerd zullen zijn. Voor kleine en middelgrote bedrijven met weinig eisen aan maatwerk zullen cloud-oplossingen afdoende zijn, in andere situaties vormen ze een aanvulling op bedrijfseigen cloud-opslag. De eisen aan de beveiliging en gevoeligheid van de gegevens spelen hierin een belangrijke rol.