Luxexcel haalt tien miljoen dollar op voor nieuwe strategie

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Specialist in 3d printen van optica Luxexcel heeft tien miljoen dollar opgehaald bij investeerders voor het uitvoeren van zijn nieuwe strategie. In plaats van het aanbieden van printdiensten voor allerhande opticamarkten, richt het bedrijf sinds enkele maanden exclusief op het leveren van systemen voor het maken van brillenglazen. Als onderdeel van de kapitaalronde gaat het bedrijf een strategische samenwerking aan met KLA-Tencor, dat mee-investeert met de bestaande geldschieters.

Het van oorsprong Zeeuwse Luxexcel ontwikkelde de afgelopen jaren technologie waarmee het lenzen en andere optica in een keer kan 3d-printen, zonder nabehandelingsstappen. Dat zette het in voor een brede reeks markten, waaronder ledverlichting en automotive. Na een investeringsronde in 2015, waarbij onder meer Participatiemaatschappij Vlaanderen instapte, verhuisde het naar Turnhout. Hans Streng werd via investeerder Set Ventures ceo. Sindsdien werkt het bedrijf aan een duidelijkere profilering.

Luxexcel denkt hard te kunnen groeien in de markt voor brillenglazen en aanverwante producten zoals vr- en ar-brillen. Vooral lastig te slijpen lenzen, zoals multifocale glazen, moeten van de 3d-printtechniek profiteren. De eerste machines worden later dit jaar geleverd als turnkey-systeem, compleet met software en integratietools. Luxexcel hanteert een verhuurmodel, waarbij de systemen zijn eigendom blijven en brillenmakers betalen naar gebruik.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.