Linamar helpt IMSystems opschalen

IMSystems gaat zijn Archimedes Drive vertragingskasten in serie maken. Linamar zorgt voor de productie, waarbij de Delftse startup zich concentreert op research, levensduurtesten en service. Daarvoor ontving het 9 miljoen euro aan Europese investeringen.

René Raaijmakers
5 december 2022

Linamar start met de commerciële productie van de Archimedes vertragingskasten die IMSystems (Innovative Mechatronic Systems) sinds 2016 ontwikkelt. Dit kondigde de Delftse startup eind november aan op de Spaanse robotconferentie Global Robot Expo in Madrid. Daar demonstreerde IMSystems zijn technologie in een hogekoppel-versie van een deltarobot.

Jack Schorsch, oprichter van IMSystems, bij de deltarobot die is uitgerust met drie Archimedes Drives (oranje).

Linamar (omzet 4,7 miljard euro in 2021) is een Canadese leverancier van precisieonderdelen voor auto’s. Het maakt onder meer kogel- en rollagers. De machines en expertise om die te fabriceren sluiten goed aan bij de productietechnologie die nodig is voor de vertragingskasten van de Delftse startup. Beide productsoorten bestaan uit rollende ronde onderdelen. In de Archimedes Drives brengen die via wrijvingscontact ook kracht over.

Linamar behoort tot IMSystems’ vroege investeerders. De Canadezen hebben een overeenkomst met de startup om de komende zeven jaar Archimedes versnellings- en vertragingskasten te produceren. ‘Dat betekent dat we niet hoeven te investeren in productiemachines, maar ons kunnen richten op research, testen en service’, zegt Jack Schorsch, uitvinder van de Archimedes Drive en oprichter van IMSystems.

Voor de opschaling ontving IMSystems onlangs 9 miljoen van de European Innovation Council (EIC). Dat geld bestaat voor 2,5 miljoen euro uit subsidie en voor de rest uit een investering van de Europese Investeringsbank, die daarmee ook participeert in het bedrijf.

De Archimedes Drives vormen een paradigmaverschuiving in de traditionele markt voor vertragingskasten – die bestaan uit in elkaar grijpende tandwielen. In Archimedes-vertragingskasten brengen elastisch-vervormende holle cilinders het koppel over. Het systeem heeft overeenkomsten met een rollager. In het geval van de snelheidsregelaars van IMSystems brengen de bewegende delen echter ook kracht op elkaar over. Het systeem biedt superieure precisie. Doordat speling – door tandwielen – geheel afwezig is, is de overbrengingsverhouding in theorie tienduizendmaal preciezer. Daarnaast hebben de Delftse drives een vermogensdichtheid die het tweevoudige is ten opzichte van tandwielkasten.

 advertorial 

Nieuw testcenter voor high purity-reinigingstoepassingen

Ecoclean bouwt capaciteit voor reinigingstests in het hoogreinheidssegment uit: nieuw testcenter voor high purity-reinigingstoepassingen. Lees meer.

Aan tandwielen zitten een hoop nadelen. In versnellings- of vertragingskasten beperken ze vaak de levensduur van machines. Bovendien zijn ze complex, lastig te maken en per definitie duur. IMSystems belooft met zijn Archimedes Drive de kosten te drukken. De holle cilinders met vlakke oppervlakken die de krachten moeten overbrengen zijn veel eenvoudiger te maken dan getande voorwerpen. Door de afwezigheid van tanden is het vertragingssysteem ook per definitie compacter. Dat biedt veel voordelen in robots, een markt waar IMSystems nu primair op focust.

In Spanje toonde IMSystems wat de Archimedes Drives kunnen. De deltarobot die was uitgerust met hun vertragingskasten kon zwaardere objecten verplaatsen dan vergelijkbaar systemen met getande vertragingskasten. ‘Terwijl we wel hoge snelheden halen’, zegt Schorsch. Zijn bedrijf werkt nu samen met meerdere klanten om de aandrijvingen te testen in het veld. ‘We hebben met verschillende deltarobot-fabrikanten gesproken en weten wat de sweet spot is voor onze drives bij deltarobots.’

Schorsch verwacht dat begin volgend jaar voldoend onderdelen beschikbaar zijn voor de nodige kwaliteitstests. ‘Ik verwacht dat we in het eerste kwartaal de specificaties kunnen verifiëren en valideren. Dan weten we ook of onze klanten tevreden zijn over de efficiëntie en nauwkeurigheid. Dat is allemaal vrij eenvoudig, maar die validatie moet zodanig zijn dat je het over de hele levensduur van de versnellingsbakken kunt garanderen. Dat verwachten we in de zomer van volgend jaar af te ronden’, aldus Schorsch. ‘Daarna kunnen we voor het eerst op grotere schaal commerciële producten versturen.’