Lightyear onthult zijn langverwachte zonneauto

Nieke Roos
25 juni 2019

Lightyear, een bedrijf dat is opgericht door alumni van Solar Team Eindhoven, heeft vandaag de eerste langeafstands-zonnewagen geïntroduceerd. Het prototype werd gepresenteerd aan een select publiek van investeerders, klanten, partners en pers bij zonsopkomst in de TheaterHangaar in Katwijk. De eerste honderd auto’s zijn al gereserveerd via de Lightyear-website en worden naar verwachting in 2021 afgeleverd.

De Lightyear One, zoals de auto is gedoopt, is ontworpen vanuit een onconventioneel perspectief, niet volgens conventies, maar op basis van de wetten van de natuurkunde, om specifiek een auto te ontwerpen die ‘het meeste uit elke zonnestraal haalt’. ‘Ons belangrijkste doel is om in het gat te springen waar andere elektrische auto’s tekortschieten’, zegt Lightyear-topman en medeoprichter Lex Hoefsloot. ‘Onderzoek heeft aangetoond dat de actieradius en het gebrek aan oplaadmogelijkheden nog altijd de grootste zorgen zijn voor mensen die de aanschaf van een elektrische auto overwegen.’

Foto: Lightyear

Hoefsloot vervolgt: ‘We lossen deze problemen op met wat we ‘ultra-efficiëntie’ noemen. Enerzijds zal dit leiden tot een uitzonderlijk bereik van 725 km op een relatief kleine batterij. Aan de andere kant kan de auto zich rechtstreeks opladen met zonlicht omdat het energieverbruik veel lager is, waardoor er tot twintigduizend kilometer aan energie per jaar wordt gegenereerd. Bovendien kun je tot vierhonderd km per nacht opladen via gewone 230 V stopcontacten. Dat is geweldig voor roadtrips omdat je geen oplaadinfrastructuur nodig hebt.’

De Lightyear One is gemaakt van hightech, lichtgewicht materialen die de veiligheid van de passagiers garanderen. De auto heeft vier onafhankelijk aangedreven wielen, zodat er geen energie verloren gaat bij het transport van de motor naar het wiel. Het dak en de kap bestaan ​​uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen in veiligheidsglas, dat zo sterk is dat een volwassene er zonder problemen op kan lopen. Naast zonne-energie kan de Lightyear One worden opgeladen op een (snel)laadstation of zelfs op een gewoon stopcontact.

Via de Lightyear-website kunnen kopers nu een van de vijfhonderd Lightyear Ones reserveren voor 119 duizend euro. ‘Omdat nieuwe technologie hoge kosten met zich meebrengt, moeten we beginnen in een exclusieve markt’, zegt Hoefsloot. Hij verwacht de productie van de Lightyear One in 2021 op te voeren, zodat de volgende modellen een aanzienlijk lagere aanschafprijs zullen hebben.

 advertorial 
Pilz

RFID-toegangsbeveiliging nu nog makkelijker

Voor Identification and Access Management (I.A.M.) heeft Pilz het bedrijfsmoduskeuze- en toegangsautorisatiesysteem PITmode. Voor een onderdeel van dit systeem, de PITreader, heeft Pilz een RFID-transponder in kaart- en stickerformaat ontwikkeld. Alle varianten zijn vrij beschrijfbaar en rechten kunnen vastgelegd worden door gebruik te maken van de eenvoudig passende softwaretools.

Lightyear heeft nu meer dan honderd werknemers, inclusief oud personeel van Tesla en Ferrari. Sinds de lancering in 2016 heeft het bedrijf meer dan 20 miljoen euro opgehaald uit investeringen en subsidies. Hoefsloot: ‘Dit stelde ons in staat om in slechts twee jaar een werkend prototype te ontwikkelen. We hebben al meer dan honderd voertuigen verkocht. Met de Lightyear One willen we laten zien dat we een ​​van de meest duurzame auto’s op de markt kunnen bouwen die ook nog eens veel gemak biedt.’