Lightyear offert vlaggenschip om droom in leven te houden

Nieke Roos
Leestijd: 4 minuten

Nu de Lightyear 0 failliet is verklaard, wil de Helmondse pionier op het gebied van zonne-auto’s alles op alles zetten voor zijn low-end model 2.

Slechts twee maanden nadat het eerste voertuig feestelijk van de band rolde bij Valmet Automotive in Finland, is de Lightyear 0 failliet verklaard. De rechtbank in ‘s-Hertogenbosch heeft Lightyears verzoek ingewilligd om alle betalingen aan Atlas Technologies, de dochteronderneming die verantwoordelijk is voor de productie van het voormalige vlaggenschip, op te schorten. In plaats daarvan wil de Helmondse zonne-autopionier zich toeleggen op model 2, zijn betaalbare alternatief voor een breder publiek. De komende tijd zal de curator zich richten op de positie van de werknemers en schuldeisers en beoordelen of en hoe het Lightyear-concept kan worden voortgezet.

‘Onze visie is om schone mobiliteit te bieden voor iedereen, overal’, luidt het persbericht naar aanleiding van de stopzetting van de Lightyear 0. ‘Om dit te realiseren, overwinnen we als bedrijf vele uitdagingen. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om die uitdagingen het hoofd te bieden. Om onze visie veilig te stellen, moesten we besluiten om onze focus en middelen volledig te richten op de Lightyear 2. Deze beslissing is niet lichtvaardig genomen, omdat ze gevolgen heeft voor iedereen die deze reis met ons is aangegaan. Dat zijn natuurlijk onze medewerkers, die dag in dag uit werken aan de verwezenlijking van mobiliteit op zonne-energie, en daarnaast onze investeerders, klanten, leveranciers en de overheid.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.