Lidar onmisbaar in autonome auto’s en agv’s

Alexander Pil
Leestijd: 6 minuten

Lidar is snel volwassen geworden als optische sensortechnologie. Hoewel het principe eenvoudig is, kostte het decennia om de technologie toegankelijk te maken voor consumenten- en b2b-markten. Dankzij chiptechnologie is het inmiddels een betaalbare techniek voor detectie en afstandsbepaling. Zonder lidartechnologie zijn zelfrijdende auto’s nagenoeg blind, en er zijn legio andere toepassingen.

Het is je ongetwijfeld weleens opgevallen dat vrijwel alle zelfrijdende auto’s op hun dak een vreemd hoedje hebben. Hoewel dat gevaarte de afgelopen jaren is gekrompen tot een uit de kluiten gewassen sirene zoals op de Waymo van Google, gruwen autodesigners bij het idee dat ze zo’n lomp ding in hun ontwerp moeten integreren. Lange tijd konden ze daar echter niet omheen. In die bult zit namelijk essentiële technologie waarmee de auto zijn omgeving in kaart brengt: lidar.

Lidar (inmiddels een acroniem van light imaging, detection and ranging) was oorspronkelijk een samentrekking van de woorden ‘licht’ en ‘radar’, en zo is de technologie ook uitstekend te begrijpen: het is een radar met licht. In plaats van de radiogolven die een radar uitzendt, gebruikt lidar lichtpulsen die weerkaatsen op objecten en oppervlaktes. Detectoren vangen die reflecties weer op. Het systeem berekent hoe lang ze erover hebben gedaan om van de laser, via het object, naar de sensor te komen. Uit alle afstanden genereert het een gedetailleerde puntenwolk van de omgeving.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.