Lasrobot versnelt reparaties Utrechtse Galecopperbrug
Om de renovatie van de op een na drukste brug van Nederland uit te voeren, heeft Volkerwessels-onderneming Volkerrail de hulp ingeroepen van robotspecialist Robwelding. Door de inzet van een robot bij de dekplaatreparatie is veel tijd bespaard. Dit succes was voor Volkerrail reden om octrooi aan te vragen op dit specifieke renovatieonderdeel.
De Galecopperbrug is onderdeel van de A12 en overspant het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht, tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten. Met ruim tweehonderdduizend voertuigen per dag is de Galecopperbrug de op een na drukste brug van Nederland. Toen deze brug in de jaren zeventig werd gebouwd kon men niet bevroeden dat er zoveel verkeer overheen zou rijden. Om ook in de toekomst al dit verkeer aan te kunnen, besloot Rijkswaterstaat de brug te renoveren.
Een van de werkzaamheden is de dekplaatreparatie in het stalen brugdek. Voorheen verrichtte Volkerrail dergelijke reparaties met drie ijzerwerkers/handlassers, maar nu er meer snelheid vereist is, benaderde de aannemer Robwelding. ‘Nog niet eerder durfde een aannemer op een Nederlandse brug dergelijke werkzaamheden met een robot te doen dus we stonden voor een unieke opgave’, vertelt Robwelding-directeur Karel van Vlastuin. ‘Vanaf 29 april staat onze robot op de brug en het gerobotiseerde booglassen en plasmasnijden verloopt helemaal volgens plan. Omdat Volkerrail met de robot een aantoonbaar goed product kan borgen en ook veel tijdwinst boekt, is hiervoor zelfs octrooi aangevraagd. Door de robotinzet wordt omgevingsoverlast overigens ook tot een minimum beperkt. Verder verloopt het project niet alleen sneller, de robot levert ook een constante kwaliteit.’