Kramp in wereldwijde toeleverketens grotendeels verzacht

Torsten Sløk, hoofdeconoom bij de Amerikaanse investeringsmaatschappij Apollo, stuurde vorige week een presentatie rond die laat zien dat de problemen in de wereldwijde toeleverketens zo’n beetje zijn verdampt.

René Raaijmakers
6 juni

De verzamelde data van Apollo laat onder meer zien dat de prijs voor het verschepen van containers naar China weer op het niveau van 2019 zitten. Maar de historische cijfers bevatten ook enkele verrassingen, zoals de trendlijnen voor het transport tussen Rotterdam en Shanghai. Die tonen dat de prijzen voor het vervoer van containers tussen die steden de afgelopen jaren redelijk stabiel is gebleven.

Maar de wereldwijde trend is duidelijk. Sløks grafieken wijzen op een herstel van de toeleveringsketens. Volgens de econoom zal dit helpen om de inflatie te beteugelen. Financial Times maakt wel een kleine kanttekening: ‘Natuurlijk waren de ontwrichte toeleveringsketens slechts één van de oorzaken achter de recente inflatiegolf’, schrijft de zakenkrant. ‘En deze waren sowieso het makkelijkst om op te lossen, maar alle kleine beetjes helpen.’

De kosten van het verzenden van een container. Opvallend is dat de pandemie minder impact had op het transport tussen Rotterdam en Shanghai dan tussen China en de VS. Bron: WCI, Bloomberg, Apollo
De luchtvrachtkosten benaderen het niveau van vóór de pandemie. Bron: Bloomberg, Apollo
De inflatiedruk neemt langzaam af. Bron: NFIB, Haver Analytics, Apollo

De hele presentatie is in te zien via deze link.