KMWE tuigt Maleisische vestiging in sneltreinvaart op

KMWE nam eind vorig jaar een assemblagevestiging in Maleisië over van een Duitse branchegenoot. Het Eindhovense bedrijf wil er dit jaar ook complexe delen gaan verspanen. Vervolgens wil het daar re-engineeringactiviteiten aan toevoegen. ’Azië draait niet meer sec om kosten verlagen, het gaat om logistiek en je klanten volgen.‘

René Raaijmakers
16 april 2010

Anderhalf jaar geleden nam KMWE een table-toplithografiesysteem van Süss Microtec stevig onder handen. Dit Duitse bedrijf uit Garching, een specialist in instrumenten en apparaten voor de halfgeleiderindustrie, vroeg de Eindhovense toeleverancier om het ontwerp van een nano-imprinter onder het vergrootglas te leggen. Kon KMWE het systeem misschien goedkoper maken?

Geert van Bergen en Marc Evers van KMWE halen dit voorbeeld van value engineering er met plezier bij, omdat het de eerste opdracht betrof van Süss Microtec. Ze onderstrepen dat deze deal vrij uniek was. ’Meestal start je bij klanten met het maken van onderdelen en vragen ze je pas later om systeembouw en engineering. Bij Süss zijn we direct op het niveau van value engineering binnengekomen.‘

Het kon goedkoper, veel goedkoper. Van Bergen schat de totale kostenverlaging – in materiaal- en maakkosten – op 30 procent. Overigens doet KMWE dergelijke re-engineeringtrajecten op basis van no cure no pay en risicodeling. Daar krijgt het bedrijf ook wat voor terug. ’We maken de nano-imprinter nu helemaal, op de lichtweg en de uitlijnmicroscoop na. We startten anderhalf jaar geleden met Süss en leveren inmiddels zo‘n vijftig van dergelijke instrumenten per jaar‘, wijst Van Bergen op twee instrumenten die in de assembleerruimte bij KMWE in Eindhoven klaar staan voor vervoer.

Geert van Bergen is bij KMWE verantwoordelijk voor new business development. Zijn bedrijf zette anderhalf jaar geleden een re-engineeringtraject in voor een lithografisch systeem van Süss Microtec. Laboranten gebruiken een dergelijk apparaat om met een handmatige uitlijning van het masker met ultraviolet licht  de lak te belichten op een 6 inch wafer.

Het is een leuke sport, het compleet uitbenen van een bestaand product om er vervolgens aan alle kanten de kosten uit te wringen. Van Bergen en Evers laten meer sprekende voorbeelden zien. Voor een vliegtuigbouwer bracht KMWE een subassembly van 44 onderdelen terug naar een. Evers: ’Dat vereenvoudigt de logistiek aanzienlijk. Vroeger werd dat onderdeel uit plaat gemaakt en werd het met lipjes en nippels aan elkaar geklonken. Nu zijn er geen handen meer nodig. Met een paar complexe delen is een heel vliegtuig te bouwen.‘ Voor KMWE is de luchtvaart bekend terrein. Met onderdelen voor Cessna‘s, Dassault Falcons, Fokkers, Gulfstreams en de toestellen van Airbus en Boeing is het goed thuis in de westerse vliegtuigbouw.

Een wandeling door de fabrieken van KMWE aan de Croy in Eindhoven leert dat systemen en submodules voor de medische sector en de halfgeleiderindustrie aan dezelfde trends onderhevig zijn. Zo maakte KMWE voor Philips Healthcare een redesign van de collimator (het diafragma in een röntgenscanner). Daarbij bracht het het aantal productiestappen en assemblagedelen terug van 376 naar 267. In totaal verdwenen 43 losse onderdelen uit het ontwerp, wat een drastische vereenvoudiging in de assemblage met zich meebracht.

 advertorial 
Pilz

RFID-toegangsbeveiliging nu nog makkelijker

Voor Identification and Access Management (I.A.M.) heeft Pilz het bedrijfsmoduskeuze- en toegangsautorisatiesysteem PITmode. Voor een onderdeel van dit systeem, de PITreader, heeft Pilz een RFID-transponder in kaart- en stickerformaat ontwikkeld. Alle varianten zijn vrij beschrijfbaar en rechten kunnen vastgelegd worden door gebruik te maken van de eenvoudig passende softwaretools.

Penang

Deze value-engineeringaanpak wil KMWE zo snel mogelijk ook overbrengen naar Azië. De assemblagevestiging die het onderdeel KMWE Precision Systems eind vorig jaar overnam van een Duitse branchegenoot moet daar een hoofdrol in gaan spelen. De Eindhovenaren kwamen met het bedrijf in contact via Multitest, een gemeenschappelijke Duitse klant die testers voor back-end chipfabricage produceert. ’De vestiging was net door een Duitse toeleverancier van Multitest in Penang opgezet toen de markt instortte. Het assemblagebedrijf had een ervaren bemanning met een bestaande toeleverketen en opdrachten‘, aldus Van Bergen. Multitest vroeg aan KMWE of het de draad in Penang wilde oppakken. Inmiddels voert het Eindhovense bedrijf met drie partijen gesprekken om in Azië toe te leveren vanuit Maleisië.

De ontwikkelingen bij KMWE tonen aan dat er in periodes van neergang volop kansen liggen. Maar ook hoe snel het tij kan keren. Vorig jaar ontkwam de toeleverancier zelf niet aan harde maatregelen en moest het 27 van zijn 207 medewerkers laten gaan, nadat deeltijdwerk onvoldoende medicijn tegen de recessie was gebleken. Vooral het omzetdeel van het segment halfgeleiders kreeg een klap. Daar scoort KMWE met zijn precisieverspaning traditioneel goed bij klanten als ASML, Besi Esec, Mapper, Multitest en Süss. De verkopen aan deze specialisten maakten in 2009 nog maar 24 procent uit van de totale omzet, terwijl dit in 2008 nog 35 procent was.

Met een stevige voet aan de grond in Azië verwacht KMWE daar de eerste vruchten te plukken van de groei bij zijn klanten. Het oorspronkelijke team van tien medewerkers in Penang bestaat nu al uit 25 medewerkers en moet dit jaar nog doorgroeien naar vijftig. KMWE Maleisië beschikt over faciliteiten voor assemblage en cleanroomassemblage, verlijmen, kwaliteitscontrole en het uitvoeren van functionele eindtests. Op dit moment voegen de Eindhovenaren daar complexe verspaning aan toe en daarna moet Penang in staat zijn om engineeringtrajecten op zich te nemen.

Wereldprijs

Value engineering heeft een groot aantal aspecten. Het gaat erom functies zo veel mogelijk te integreren in een product. Maar dat niet alleen. ’We geven het product zo vorm dat het deel gaat uitmaken van een familie gereedschappen die we voor dat product nodig hebben‘, zegt Evers, die bij KMWE verantwoordelijk is voor operations. Daarmee bereiken we dat we met zo min mogelijk steltijden en opstartkosten de producten maken.‘

Evers noemt een voorbeeld van value engineering op het niveau van losse onderdelen. ’Voor een Zwitserse klant maken we een samenstelling waarvoor we tien complexe onderdelen moeten frezen. Die zetten we alle tien tegelijk als set op een freesmachine en die komen als een familie van de machine af. In het verleden bewerkten we elke keer tien dezelfde onderdelen en assembleerden het systeem als de tien bewerkingen klaar waren. Nu komt de hele set van de machine en kunnen we de boel meteen in elkaar zetten. Op die manier richten we ons op ontwerp voor fabricage en assemblage. Als je dat goed op elkaar afstemt, kun je de kostprijs vaak fors reduceren.‘

Op deze manier kan KMWE zijn kerntechnologie – het maken van complexe freesdelen – maximaal uitbuiten. Evers: ’Dat is waar we goed in zijn. Wij maken complexe freesdelen tegen een wereldprijs. Goedkoop door automatisering en vierentwintig uur fabriceren.‘

Marc Evers, bij KMWE verantwoordelijk voor operations en technologie, met het frame van een stage voor een halfgeleidermachine. Het is een voorbeeld van een sterk geïntegreerd onderdeel dat met complexe verspaningsbewerkingen tot stand komt.

Tot voor kort leverde KMWE zijn complexe onderdelen en systemen vooral in Europa. Ruim de helft van zijn omzet (55 procent) haalt het Eindhovense bedrijf momenteel uit België, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De rest voornamelijk uit Nederland. ’Onze klanten zijn Europese fabrikanten met een kern van hoogwaardige verspaning in hun machines‘, vertelt Evers. ’Als het kerntechnologie is, willen ze dat zelf vaak blijven monteren. Wij leveren dan de losse onderdelen. Als het minder kern is, besteden ze de complexe samenstellingen aan ons uit.‘

Logistiek

Evers constateert dat veel Europese bedrijven hun basisontwikkeling in Europa blijven doen. ’Wij doen voor dat soort bedrijven de concept-engineering. We maken een werkend iets en nemen al in de eerste designs de kostprijs van productie en materiaal mee.‘ De fabrikanten die hun productie naar Azië verplaatsen, lopen echter tegen een logistiek en infrastructureel probleem aan. De materialen of maatvoeringen zijn in het Verre Oosten vaak verschillend. ’Dat betekent dat je de ontwerpen en manier van fabriceren niet een-op-een kunt overplaatsen. Sommige materialen krijg je in Azië niet op de manier of in de vorm die je hier gewend bent. Soms ben je gedwongen om over te stappen op een ander design omdat je van andere materialen of vormen uit moet gaan. Als je de spullen uit Europa laat invliegen, ben je het kostenvoordeel weer kwijt. Azië is een design-logistiek vraagstuk. Je moet de fit maken met wat er lokaal te krijgen is. Dat is complexe engineering.

‘De drijvende kracht achter de gang naar Azië is daarom niet langer goedkoop produceren, zegt Evers, maar local for local: je klanten ter plaatse bedienen. KMWE‘s manager operations denkt het spel met plaatselijke toeleveranciers te winnen op betrouwbaarheid en kwaliteit. ’In complexe machinebouw vind je complexe productie. In Azië doen ze veel handmatig, waarbij het risico op afkeuren hoog is. OEM‘s hebben daar nu veel problemen met de kwaliteit van toeleveringen. Levertijd is ook belangrijk. Als je binnen een paar weken moet leveren en er zijn problemen door afkeuren, dan slaat de paniek toe.‘

KMWE‘s kernexpertise vormt het fabriceren van producten die niet meer met de hand zijn te herstellen als ze fout zijn. ’Dat maakt een foutloos productieproces essentieel‘, zegt Evers. ’Als wij onze productie moeten weggooien, dan verdienen we ons materiaal niet eens terug. Voor Aziatische bedrijven geldt dat nog sterker. Daar komen vergelijkbare producten vaak met veel meer bewerkingen tot stand. Er zijn dan veel foutkansen, met als resultaat dat er veel meer uitval is. Aziatische concurrenten kunnen dat verlies niet terugverdienen met het beetje toegevoegde waarde dat ze hebben. Dat is ook de reden waarom we in Europa door onze automatisering goed kunnen concurreren in de complexe verspaning. Plaatwerk is iets anders. Dat is vaak volumineus. Dat kun je wereldwijd betrekken en besteden we zelf ook uit. De keuze van de productielocatie is steeds meer een logistieke vraag. In Eindhoven kunnen we samen met onze klant engineeringslagen maken.‘

Er zijn nog meer redenen waarom klanten betrouwbare toeleveranciers in Azië vragen. Evers: ’Er zijn nogal wat bedrijven op de koffie gekomen toen ze rechtstreekse kopieën zagen van hun machines. Europese OEM‘s die in Azië produceren, hebben daarom veel vertrouwen in Europese toeleveranciers en willen met hen ook hun engineering doen, zodat hun intellectuele eigendom is gewaarborgd.‘ Inmiddels zit KMWE Maleisië naast Multitest in Penang om tafel met een Europese producent van medische apparatuur.