Kabinet maakt werk van meer schone bouwmachines
Bouwers kunnen vanaf volgend voorjaar met subsidie uitstootvrij bouwmaterieel, zoals graaf- en heimachines, betonmixers en bouwaggregaten kopen. Ook kunnen ze subsidie krijgen voor de ombouw of aanpassing van hun materieel van diesel naar waterstof of elektrisch. Het kabinet trekt er tot 2030 in totaal 270 miljoen euro voor uit.

Staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Uitstootvrij bouwen scheelt een hoop kopzorgen over stikstof. En het is fijn voor de mensen die werken of wonen op en rond bouwplaatsen. Schonere lucht en minder herrie. Het ombouwen of vervangen van vervuilende bouwmachines kost veel geld. Daarom geven we bouwondernemers graag een steuntje in de rug.’
Het kabinet wil dat de bouw in 2030 60 procent minder stikstof en 0,4 megaton minder CO2 uitstoot, zoals vastgelegd in de Aanpak Stikstof en het Klimaatakkoord. Deze subsidieregeling draagt daar aan bij. Bijna alle stikstofuitstoot van de bouw komt van het gebruik van de bouwvoertuigen en machines op de bouwplaats. Deze machines en bouwvoertuigen, waarvan er naar schatting zo’n tachtigduizend zijn in Nederland, draaien vaak de hele dag op diesel, en stoten naast stikstof ook fijnstof en broeikasgassen uit.
Ondernemers kunnen tot 40 procent van de meerkosten bij aanschaf terugkrijgen. Het kabinet wil mkb’ers extra tegemoet komen; zij kunnen daarom tot 50 procent subsidie krijgen. Het gaat daarbij om de aanschaf van nieuwe machines en bouwvoertuigen, bijvoorbeeld met een batterij of op waterstof. Ook bestaand materieel kan met subsidie worden aangepakt. Denk aan de ombouw van diesel naar elektrisch, of aan het plaatsen van katalysator die de vieze stoffen opvangt. Een goede katalysator kan de uitstoot van stikstof met meer dan 80 procent verminderen. Deze optie is ook beschikbaar voor grote zeegaande bouwvaartuigen.
Ook voor de innovatie en ontwikkeling van nieuwe technieken is subsidie beschikbaar is. Bijvoorbeeld voor nieuwe zware uitstootvrije machines zoals hijskranen en grote betonauto’s, met de bijbehorende nieuwe laad- of tankoplossingen op de bouwplaats.