Jongleren met specs

Alexander Pil
Leestijd: 6 minuten

Als de markt voor jouw machines volwassen wordt, veranderen de eisen: kostprijs wordt de total cost of ownership, snelheid wordt productiviteit. Hoe ga je efficiënt om met de tientallen eigenschappen tijdens de ontwikkeling? Hoe kun je jongleren met alle belangrijke productaspecten? En hoe doe je dat multidisciplinair? Lars Idema van Océ probeerde tijdens High-Tech Systems 2017 antwoord te geven op die vragen.

‘Op een dag verschijnt er op de markt een kraampje waar heerlijke limonade wordt verkocht. Er staat een lange rij en de verkoper kan de drank bijna niet aanslepen. Geïnspireerd door dat succes opent een handige ondernemer de week erop ook een limonadekraampje waar hij bijna dezelfde limonade verkoopt, maar klanten krijgen er een rietje en een schijfje citroen bij. Het is een hit. Weer een week later zijn er ineens vijf kraampjes die limonade verkopen. Weliswaar niet zo lekker als de eerste verkoper, maar wel een stuk goedkoper. De rij bij de eerste kraam is volledig verdwenen.’

Lars Idema, hoofd van de afdeling mechanicaontwikkeling bij Océ R&D, vertelt de anekdote tijdens zijn keynote op High-Tech Systems 2017. In de basis is het Venlose bedrijf iets soortgelijks overkomen. Idema toont een foto van het eerste digitale kopieerapparaat: ‘Dit was onze limonade. We waren als eerste op de markt met deze oplossing en hebben er heel veel succes mee gehad. De machine had slechts vier specs: snelheid, printkwaliteit, prijs en gebruiksgemak.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen