Innovatie bij Nederlandse bedrijven neemt af

Paul van Gerven
Leestijd: 1 minuut

Nederlandse bedrijven zijn in 2013 minder innovatief geworden, blijkt uit de Erasmus Concurrentie- en Innovatiemonitor. De daling volgt op twee opeenvolgende jaren van toenemende innovativiteit. ‘In die was er een toename van het aantal product- en dienstinnovaties van Nederlandse bedrijven. De aanhoudende economisch uitdagende omstandigheden hebben Nederlandse bedrijven in die periode min of meer gedwongen om te innoveren om zo te kunnen overleven. Ook heeft er een shake-out plaatsgevonden van weinig innovatieve bedrijven, bijvoorbeeld in de bouwsector. Door deze ontwikkelingen komen de innovatieve bedrijven in marktomstandigheden waar de concurrentie minder intensief is en de noodzaak om te innoveren ook minder is geworden’, aldus de Rotterdamse hoogleraar Henk Volberda, die eindverantwoordelijk is voor het rapport.

Investeringen in r&d namen vorig jaar juist iets toe, net als investeringen in ict. Deze volgen echter op een langdurige dalende trend, zodat het investeringsniveau ruim onder dat van voor de crisis blijft steken. Ook dat verklaart de nu teruglopende innovatie, vindt Volberda: de voedingsbodem is verarmd. Ook de teruggang van sociale innovatie – zoals optimalisatie van organisatievormen en samenwerking met externe partijen – baart hem zorgen. Hij benadrukt dat bedrijven de beste resultaten behalen wanneer technologische en sociale innovatie hand in hand worden toegepast.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen