Innovatie anders bekeken

Jan Tournois is directeur van Pilz Nederland en promovendus in de psychologie (risicogedrag).

Leestijd: 3 minuten

Intuïtieve bedienbaarheid, eenvoud en snelheid staan tegenwoordig boven aan het lijstje van eisen voor elk systeem in ontwikkeling. De ervaring leert dat de acceptatie van de innovatie direct afneemt als een van deze punten als onvoldoende wordt bevonden. Voor de ontwikkelaar wordt het daarom steeds belangrijker om rekening te houden met de perceptie van de gebruiker, of anders gezegd: met de psychologie van de mens.

Met de snelheid waarmee de nieuwe ontwikkelingen over ons heen duikelen, is de algehele tendens dat we helemaal niet meer willen weten wat we allemaal kunnen doen met het nieuwste product en hoe we dat kunnen instellen. We verwachten dat het systeem doet wat wij ervan verwachten en we zoeken het verder zelf wel uit als we het nodig hebben. We hebben immers geen tijd meer om iets te leren. De aandachtspanne voor nieuwe ontwikkelingen neemt af. Mogelijk door de limiet van wat we cognitief kunnen volgen of onthouden.

Elke vernieuwing of verandering gaat gepaard met een grote hoeveelheid nieuwe informatie die we moeten verwerken. En daar gaat het fout. Ons brein is eenvoudigweg niet ontwikkeld om de grote hoeveelheden informatie adequaat te verwerken. Gebruikers zien een extra muur van informatie op zich afkomen. Dit fenomeen staat bekend als ‘informatieoverload’, maar beter zou zijn om net als de Amerikaanse schrijver Clay Shirky te spreken van een ‘filterprobleem’. Shirky stelt dat onze hersenen nog niet in staat zijn om te gaan met de wijze waarop we informatie krijgen aangeboden.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.