Industrie-initiatief moet leerlingen naar metaal lokken

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Te weinig jongeren kiezen voor een opleiding in de techniek. Dat geldt in het bijzonder voor mbo-opleidingen in de metaal. Stichting Praktijk Opleiding Metaal en Mechatronica (Spomm) heeft onderzoek laten doen naar de oorzaken. Een van de redenen blijkt verkeerde beeldvorming bij leerlingen, ouders en leerkrachten. De metaalbranche moet er dus voor zorgen dat het imago van de metaalindustrie in deze regio verbetert. Een manier om dat te doen is om leerlingen, ouders en leerkrachten te laten zien en ervaren hoe het er in de maakindustrie aan toe gaat.

Spomm heeft Van Berlo Design gevraagd om een aansprekend product voor de jeugd te ontwerpen en dat tevens tot uitdrukking brengt waartoe de maakindustrie in de regio in staat. Het product moest bewerkingen als draaien, frezen, plaatwerken, solderen, monteren en assembleren in zich hebben. Het resultaat is de Ballcar, een gerobotiseerd skeltertje die je met een Ipad kunt aansturen.

De Ballcar wordt in eerste instantie ingezet in het vmbo. Groepjes van acht leerlingen uit de tweede klas gaan onder begeleiding van ouders en leerkrachten op bezoek bij drie Spomm-bedrijven zoals AAE, Frencken of Van Keulen. Daar krijgen ze een rondleiding en maken samen met een werknemer uit dat bedrijf een onderdeel van de Ballcar. Nadat drie bedrijven zijn bezocht, hebben ze drie onderdelen gemaakt. De ontbrekende onderdelen worden ter beschikking gesteld en dan kunnen de leerlingen de Ballcar en het bedieningskastje assembleren.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.