IHC Merwede duikt in diepzeemijnbouw

Jan Kees van der Veen
Leestijd: 4 minuten

Zeventig procent van het aardoppervlak bevindt zich onder water en daarmee zeventig procent van de mondiale voorraden ertsen en andere grondstoffen. Winning ervan is veel complexer en kostbaarder dan op het land, maar gezien de stijgende wereldvraag en prijzen begint diepzeemijnbouw economisch steeds interessanter te worden. Scheepsbouwer IHC Merwede heeft besloten zich de technologie eigen te maken en verwacht over enkele jaren robots op drie kilometer diepte over de zeebodem te laten rijden.

De winning van olie en gas kilometers op de zeebodem is al jaren gesneden koek voor de offshore-industrie. De technologie is volwassen en de oliemaatschappijen verdienen er een uitstekende boterham mee. Diepzeemijnbouw van metalen en mineralen is een ander verhaal. Dat grote hoeveelheden metalen op de zeebodem voor het grijpen liggen, is al heel lang bekend. Zo werden veertig jaar geleden studies gedaan om mangaanknollen te oogsten, waarvan er zich miljoenen op enkele kilometers diepte bevinden. Deze knollen bevatten behalve mangaan overigens ook kobalt, koper, nikkel en andere metalen. Het bleek commercieel niet interessant en de belangstelling voor diepzeemijnbouw verflauwde.

De tijden veranderen. Door de stijgende grondstofprijzen en dreigende schaarste van sommige metalen, zoals de zeldzame aardmetalen, beginnen bedrijven meer dan gewone belangstelling te krijgen voor de zeebodem. Zo ook IHC Merwede uit Sliedrecht. Deze scheepsbouwer maakte vorig jaar een strategische keuze door MMP uit Kaapstad in te lijven, een ingenieursbureau gespecialiseerd in onderwatermijnbouw. Het werd een nieuwe poot: IHC Marine and Mineral Projects.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.