IFR: industriële robots ook kansrijk buiten autofabrieken
In de auto-industrie is het gebruik van robots al gemeengoed maar ook andere industrieën krijgen steeds meer aandacht voor robotica. Zelfs in landen waar robots het meest worden toegepast (Japan, Duitsland en de VS), is de dichtheid van robots in de automotivesector zeven keer groter dan in andere marktsegmenten. Dat blijkt uit het rapport ‘2014 World robot statistics’ van de International Federation of Robotics (IFR).
Gerobotiseerde automatisering bloeit. Robotinvesteringen in de automobielsector groeide tussen 2010 en 2013 jaarlijks met gemiddeld 22 procent. In andere sectoren ziet IFR een vergelijkbare trend. ‘Het is steeds eenvoudiger voor gebruikers om met industriële robots te werken’, zegt IFR-bestuurslid en Kuka-ceo Manfred Gundel. ‘Door nieuwe interfaces, besturingsoplossingen en software kunnen mensen zonder veel robotervaring toch verschillende taken automatiseren. Dit opent de deuren voor nieuwe toepassingen bij mkb’ers.’
Een belangrijke motor achter de opkomst van de robotica is de nieuwe generatie van lichtgewicht robots die veilig kunnen samenwerken met mensen. Die ontwikkeling sluit naadloos aan bij nieuwe productievisies zoals Smart Industry. Er is nog veel marge. In de Japanse auto-industrie zijn er 1520 robots per tienduizend medewerkers. Voor Duitsland en de VS gelden vergelijkbare cijfers. Maar in andere industrieën bedraagt de dichtheid slechts 214 robots per tienduizend medewerkers.