Hooi in de ruif

John Blankendaal is managing director van Brainport Industries.

Leestijd: 3 minuten

Op de Precisiebeurs was ik mede-initiatiefnemer van de forumdiscussie over samenwerken in de hightechketen. Uit de discussie bleek eens te meer dat samenwerken geen dagelijkse vanzelfsprekendheid is en zeker geen doel op zich. Maar samenwerken is wel noodzaak. De toenemende complexiteit van producten en tegelijkertijd de verkorte levenscyclus leggen een groot beslag op de ontwikkelcapaciteit en financiële middelen van ondernemingen. In steeds kortere tijd moeten ze innovatieve producten naar de markt brengen en steeds hogere investeringen terugverdienen. De eigen ontwikkeling, indien aanwezig, kan veelal niet aan deze eisen voldoen.

Gezamenlijke innovatie én ondernemend samenwerken in allianties bieden mogelijkheden. Ondernemers zoeken buiten hun organisatie naar innovaties, zodat ze snel en adequaat kunnen reageren op de veranderende marktvraag. Het is goedkoper, sneller en minder risicovol om de innovatie ’in te kopen‘ dan zelf te ontwikkelen, en om samen te werken in de ontwikkeling van innovaties dan alles zelf te doen. Collega-ondernemers beschikken wellicht over de relevante kennis in de vorm van ideeën of marktgerede producten die ondernemers al dan niet met externe financiering tegen een hoge prijs kunnen overnemen.

In het midden van het spectrum van ideeën en marktgerede producten vinden we marktgerede concepten. Dit zijn innovaties die niet alleen tot een succes kunnen worden gebracht. Enerzijds omdat er onvoldoende toegang is tot technologie of de markt, anderzijds omdat er onvoldoende financiële middelen zijn

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen