Hoe bouw ik een sterk trainingsportfolio?

Jaco Friedrich
Leestijd: 3 minuten

Een businessunitmanager vraagt:

Ik heb de opdracht gekregen een trainingsportfolio te ontwikkelen voor de organisatie. We hebben nu een veelheid aan losse trainingen en daarin wil ik meer lijn aanbrengen. Brandhout moet eruit. De gewenste ontwikkelrichtingen zijn niet duidelijk. Ook vermoed ik dat niet alle belangrijke behoeftes worden gedekt. Hoe breng ik hier met gezond verstand logica en structuur in?

De communicatietrainer antwoordt:

Om tot een adequaat portfolio te komen zijn de volgende stappen nodig. Een: definieer wenselijke ontwikkelpaden. Twee: stel de diagnose van kritieke situaties waar je mensen niet effectief zijn of iets laten liggen. Drie: stel je ontwikkelaanbod samen. Je wilt het overzicht creëren van het bestaande aanbod van bijvoorbeeld trainingen en een aanpak verzinnen voor hiaten in je aanbod. Bij dit alles is het handig eerst op een paar A4’tjes de belangrijkste dingen in kaart te brengen. Detaillering volgt daarna.

Je begint bij de verschillende gewenste ontwikkelpaden van je mensen. Van belang is dat deze aansluiten bij de behoeftes van de organisatie, nu en in de nabije toekomst. Het heeft immers geen zin je mensen zich te laten ontwikkelen in een richting waarin het bedrijf niet op wil gaan. Je wilt bijvoorbeeld wel dat je architecten zich verbreden om zo een grotere scope aan te kunnen. Of je wilt dat een deel van je projectleiders zich ook meer commercieel ontwikkelt. Zo breng je een overzichtelijk aantal ontwikkelrichtingen in kaart, gericht op de groei van de organisatie.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.