Hittech kiest Ypenburg als hoofdvestiging
Hittechs engineering verhuist van Delft naar Den Haag. Op industrieterrein Ypenburg werken de ingenieurs voortaan in een nieuw gebouw naast de productie. De herschikking markeert een mijlpaal in omzetgroei, naar honderd miljoen euro vorig jaar.
Nadat hij de viercijferige offerte had bekeken voor de verlichting in de ontvangsthal van Hittechs nieuwe hoofdvestiging liet directeur Cor Heijwegen het papiertje in de prullenbak glijden. De verantwoordelijke projectleider reed vervolgens naar de Gamma en kocht er een stuk of twintig bouwlampen. Die werden op een creatieve manier aan het platform hangen. Zo was het hele zaakje voor een paar honderd euro gepiept. Een hightech-toeleverancier, die afgelopen april op Hittechs openingsfeestje aanwezig was, riep daar wijzend op de lampen: ‘Dat zien klanten graag: soberheid.’
Hittechs productievestiging MPP was al langer op Ypenburg gevestigd. Met de bouw van een nieuw kantoor verplaatst de toeleverancier ook zijn hoofdkantoor vanuit Uitgeest en de engineering en cleanroomassemblage uit Delft naar het industrieterrein waar eens het roemruchte vliegveld Ypenburg lag.

De Hittech Group ontstond via een managementbuy-out van de Hitgroep, een voormalig onderdeel van Hoogovens, door Cor Heijwegen en de huidige financieel directeur Beer Wentink. Hittech haalde in zijn eerste jaar 2004 een omzet van vijftien miljoen en telde toen honderddertig medewerkers. Heijwegen en Wentink zetten in op snelle groei. Hittech moest dat bereiken door kleine, niet al te goed draaiende bedrijven te kopen – soms uit faillissementen. De ervaren techbedrijvendokters deden dat met hun honderddagenprojectplan waarmee ze nieuwe aanwinsten binnen honderd dagen integreerden in de groep. De eerste klapper kwam al zeven maanden na de buy-out, met de overname van Multin in Delft. ‘Dat was een grote stap want daarmee werden we ineens systeemleverancier’, zegt Heijwegen. ‘We hadden ineens productie, assemblage én engineering.’
Ze hanteren ook een filosofie om de boel overzichtelijk te houden door elk bedrijf of businessunit in de groep niet groter te maken dan honderd medewerkers. Inmiddels bestaat de Hittech Group uit dertien bedrijven. Hittech heeft verder twee officiële partnerships in 3d printing en is medeaandeelhouder in de start-up Noria Fibre Technologies. Vorig jaar was de omzet honderd miljoen euro en werkten er zeshonderd mensen.
Groene stippen
In 2014 maakte Hittech nog een grote klapper met de overname van Prontor, een voormalig onderdeel van Zeiss met 260 medewerkers in Bad Wildbad (bij Stuttgart). Prontor werd in 1902 opgericht en in 1931 door Zeiss ingelijfd. De onderneming werd in 2006 weer afgesplitst en is met twintig procent van het totale toelevervolume van Zeiss Meditec nog steeds de grootste partner van de medische divisie in Oberkochen. De toeleverancier heeft veel optische en medische kennis. De honderd-medewerkers-per-dochter-filosofie voerde Hittech bij Prontor in door het bedrijf te splitsen in drie businessunits.
Onder leiding van Hittech ondergaat Prontor momenteel een cultuurverandering – tot genoegen van grote opdrachtgever Zeiss. ‘We zien een groot verschil tussen vroeger en nu’, zei Alexandre Mariet, VP Demand Management Systems & Devices and Operations bij Carl Zeiss Meditec, op het feestje op Ypenburg.
Volgens Mariet heeft de Duitse Prontor-organisatie inmiddels heel wat geleerd van de Nederlanders. Met name noemt hij het toegenomen kostenbewustzijn. ‘Daar is de invloed van Hittech bij Prontor zeker merkbaar.’ Maar er zijn meerdere ‘groene stippen’, zegt hij. ‘We zien een toegenomen klantoriëntatie en een betere manier om kleine issues te verhelpen. De geest van Hittech in Prontor stoppen is niet zo makkelijk.’ Mariet moedigt de huidige ontwikkelingen aan, maar zegt zich ook te realiseren dat dit soort processen geen kwestie is van een of twee jaar. ‘Vaak gaan daar wel vijf jaar overheen.’
Risico delen
Zeiss Meditec maakt complexe medische systemen zoals uitrichtapparatuur voor hersenchirurgie. Het is met een omzet van 1,3 miljard euro de grootste divisie binnen de Carl Zeiss-groep, maar naar Duitse maatstaven toch een kleine onderneming, meent Mariet. Die schaalgrootte in combinatie met complexe systemen maakt de behoefte aan uitbesteding groot, juist nu Zeiss Meditec met een inhaalslag bezig is. Het heeft sterke behoefte aan hoogwaardige kennis en partners die kunnen helpen om de digitalisatietrend in de medische wereld te blijven volgen en marktleider te blijven.
‘We zitten op het snijvlak van technologisch kunnen’, aldus Mariet. ‘We ontwikkelen systemen die niet bestonden. Doordat we klein zijn, kijken we naar partners die ons stukjes van die complexe technologie kunnen leveren, want we kunnen dat niet allemaal zelf ontwikkelen.’

Zorgen dat je dezelfde taal spreekt als je toeleverpartner, noemt Mariet een no-brainer, maar tegelijk ziet hij dat dit erg moeilijk is. ‘Als wij iets vragen, dan willen we zeker weten dat onze partner het over hetzelfde heeft.’ Dat dit niet altijd makkelijk is, illustreerde hij openhartig met een voorbeeld. Zeiss Meditec heeft momenteel een ‘issue’ met een softwaretoeleverancier die onlangs prototype programmatuur leverde in plaats van medisch gecertificeerde code. Mariet: ‘Daarmee lopen we nu een vertraging op van een aantal maanden, gewoon omdat we niet duidelijk waren over wat we geleverd wilden krijgen. Dat moeten we beter leren managen, inclusief risico’s en kennis.’
De kostendruk neemt toe in de medische sector. ‘Ziekenhuizen hebben minder geld en kopen gezamenlijk in om prijzen te drukken’, zegt Mariet. ‘Wij moeten daarop afstemmen, maar ook strategisch ontwikkelen en produceren. Het verschil met tien jaar geleden is groot. Daarom is het nodig dat we onze toeleveranciers beter leren kennen.’
Juist over die zaken praat hij intensief met Hittech. ‘We hebben in het verleden gezien hoe moeilijk het is om de cost of goods te managen in de productie. Met Hittech praten we onder meer over hoe we dat risico delen.’ Daarbij zegt Mariet van Zeiss zich te laten inspireren door de afspraken en het model dat Hittech al hanteert met ASML.
Transparant
Heijwegen zegt te willen blijven groeien. ‘In de toeleverwereld zal de consolidatie doorgaan. Klanten hebben hogere eisen, projecten groeien in omvang en het risico neemt toe.’ Hittech blijft daarom inzetten op overnames. ‘Hopelijk met dezelfde snelheid, om een van de beste toeleveranciers in Nederland en Duitsland te worden’, aldus Heijwegen.
Hittech heeft unieke kennis in metalen, productie en vormtechnologieën en dat is volgens Heijwegen een goede basis om op voort te bouwen. ‘We zijn het enige bedrijf in Nederland dat speciale legeringen ontwikkelt en produceert. We hebben als enige systeemleverancier een aluminiumgieterij en een servicebedrijf voor onderhoud. Dat is een unieke combinatie van competenties. Ik heb vele jaren gewerkt bij Hoogovens en ervaar dat kleine bedrijven een groot voordeel hebben. Ze zijn transparant: je kunt snel zien of het goed of slecht gaat en je kunt snel reageren. Acquisities kunnen we heel snel integreren, waarbij onze focus ligt op flexibiliteit, creativiteit, ondernemende geest en de synergie tussen de bedrijfsonderdelen.’