Hightechindustrie wil supplymanagement standaardiseren

René Raaijmakers
Leestijd: 4 minuten

Onder aanvoering van Point-One, de Bom en het High-Tech Systems Platform gaan Nederlandse hightechbedrijven hun communicatie in de toeleverketen versoepelen. Ze willen hun supply base management-methoden verregaand standaardiseren. De manier waarop toeleveranciers met hun klant praten wordt min of meer gelijk, of die nu ASML, Philips, Stork of Thales heet.

Het is niet alleen de staat die bedrijven opzadelt met zware administratieve lasten. Ook onderling kunnen ze er wat van. ’Het probleem is dat uitbesteders allemaal hun eigen meetmethodiek en indicatoren hebben voor zaken als kwaliteit en leverbetrouwbaarheid‘, zei Hans Dijkhuis, inkoopdirecteur van ASML, op het Mechatronica Event 2008 dat de Bom en WeAre afgelopen dindsdag organiseerden op de Fontys hogeschool in Eindhoven.

Door de toren van Babel in supply base-management is het vooral voor de kleine nichespelers niet te doen om met veel uitbestedende original equipment manufacturers (OEM, makers van eindproducten) een relatie te onderhouden. ’Allemaal hebben opdrachtgevers hun eigen eisen. De bedrijven die er wel in slagen om meerdere grote OEM‘s te bedienen, hebben meestal geen ademruimte voor klanten in het buitenland. Als MKB-bedrijven veel tijd kwijt zijn met overhead, dan besteden ze die uren niet aan hun kerntaken en dat is kostbaar‘, aldus Dijkhuis.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.