Goede wrijving, slechte wrijving

Joost Backus
Leestijd: 8 minuten

Het scheelde niet veel of Schaeffler had de crisis niet overleefd. Vlak voor de beurzen klapten, had de Duitse lagerspecialist zijn concurrent Continental overgenomen voor maar liefst 12 miljard euro. Schaeffler wankelde, kon ontslagen niet voorkomen maar inmiddels heeft het zijn evenwicht terug. Mechatronica&Machinebouw kreeg een uitgebreide rondleiding op het hoofdkantoor in Herzogenaurach en de productiesite in Homburg. Een verslag.

Schaeffler, die naam is eigenlijk niet zo heel erg bekend, maar als je de merken Ina, Fag of Luk zegt, zal bij iedereen in de werktuigbouwkunde een belletje gaan rinkelen. De allereerste producten van de gebroeders Schaeffler waren simpele gebruiksvoorwerpen; bolderkarren, knopen en ladders. Het was 1946, er was gebrek aan alles. Voor transport waren mensen vaak aangewezen op spierkracht. Met minimale middelen maakten en verkochten Wilhelm en Georg Schaeffler bolderkarren.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.