Gentse reluctantiemotor klaar voor elektrische auto’s

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Inverto heeft zijn technologie voor magneetvrije motoren geoptimaliseerd zodat deze klaar is voor gebruik in elektrische voertuigen. Dat melden verschillende Belgische media. De spin-off van Universiteit Gent gebruikt geschakelde reluctantiemotoren die uitsluitend bestaan uit koper en blik. ’In klassieke motoren zijn magneten nodig, een stof die meer en meer zeldzaam wordt, waarbij alleenontginner China productiequota oplegt en waarvan de prijzen op korte tijd verzevenvoudigden‘, schets Inverto-directeur Peter Besard het probleem. Binnenkort voert Inverto de eerste tests uit met een Land Rover Evoque, als onderdeel van het Electric Powertrain-project van Flanders‘ Drive.

Het principe van de magneetloze motor bestaat al langer, maar Inverto optimaliseerde die als eerste voor elektrische voertuigen. De nieuwe motoren presteren beter bij hoge snelheden en zijn betrouwbaarder omdat ze bij problemen naar neutraal worden geschakeld. De ontwikkeling zorgt ervoor dat de motoren nu ook geschikt zijn voor industriële niches.

John De Clercq, Inverto‘s R&D-manager, verduidelijkt in De Morgen dat de werking gebaseerd is op het principe van de ’minimum magnetische weerstand‘. ’Hierdoor zullen de vertande rotorspoelen zich steeds in lijn trachten te stellen met de statorpolen. Die wikkelingen worden sequentieel elektronisch geschakeld en dit resulteert in koppelvorming. Het koppel kan zowel positief als negatief, zodat ook elektrisch kan worden geremd met energierecuperatie naar de batterijen.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.