Gartner: internet of things en 3D-printen op hype-piek
De hype rondt het internet of things (IOT) heeft zijn piek bereikt, denkt Gartner, net als 3D-printen voor consumenten. De hooggespannen verwachtingen leiden nu eerst tot teleurstellingen voordat daadwerkelijke toepassingen grootschalig op gang komen. Dat schrijft de marktonderzoeker in zijn Hype Cycle-rapport voor 2014.
Volgens Gartner doorlopen nieuwe technologieën min of meer hetzelfde adoptietraject: de hype cycle. Het begint met een nieuwe technologie-trigger. De mogelijke toepassingen die dit biedt, leiden snel tot een piek van hooggespannen verwachtingen. Wanneer die niet waargemaakt worden, volgt het dal van teleurstelling waar de technologie in diskrediet raakt. Ondertussen blijft de technologie zich echter verder ontwikkelen en naar de markt bewegen, waardoor deze via de slope of enlightenment uiteindelijk op een stabiel productiviteitsplateau komt.
Hoe snel deze cyclus doorlopen wordt, is voor elke technologie verschillend. Gartner plaatst IOT samen met 3D-printen voor consumenten in de categorie ‘5 tot 10 jaar’. Enkele andere opvallende technologieën in dit segment zijn connected home, quantified self, slimme robotica en biochips. Deze staan allemaal nog aan het begin van hun cyclus. Autonome voertuigen daarentegen zitten bijna op hun piek terwijl big data en augmented reality al naar het dal bewegen.
Cloud computing en NFC zitten op het moment in het dal, alhoewel de marktanalist verwacht dat deze technologieën binnen twee tot vijf jaar het stabiele plateau bereiken. Voor virtual reality zal dat nog wat langer duren.
Als technologieën die uit het dal klimmen ziet Gartner gebaaraansturing en 3D-scanners. Ook 3D-printen is hard op weg naar het productiviteitsplateau, maar dan wel voor professionele toepassingen.