Fraunhofer dempt trillingen in tram

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Het Fraunhofer-instituut LBF heeft een systeem ontworpen dat met actieve adaptatie trillingen en geluid kan onderdrukken. De Duitse ingenieurs losten daarmee een probleem op dat rechtstreeks uit de praktijk kwam. Trambestuurders hebben boven hun hoofd een airco om de temperatuur in de cabine op peil te houden. Het monotone gezoem van de zuigercompressor en de resulterende trillingen in het plaatwerk van het voertuig verstoren hun concentratie. Binnen het Inmar-project (Intelligent materials for noise reduction) ontwikkelde Fraunhofer hiervoor een actieve demper.

’We gebruiken drie actieve raamwerken om de vibraties van de compressor tot 15 decibel te verminderen‘, zegt Christoph Axt van Fraunhofer LBF‘s mechatronica- en adaptronicateam. ’Dat kan over een breed spectrum maar ook op instelbare frequenties.‘ Uit experimentele metingen bleek dat conventionele piëzostapels te weinig actieradius hadden om de trillingen op te heffen. Injectiesystemen in auto‘s gebruiken deze oplossing maar het bereik bedraagt slechts een duizendste van zijn lengte.

’Omdat we maar een beperkte ruimte ter beschikking hadden, hebben we een transmissie voor de actuatoren geïmplementeerd‘, legt Axt uit. Vier actuatoren oefenen kracht uit op grote cilinder. Die geeft de kracht door aan een kleinere staaf via een elastisch medium, vergelijkbaar met hydraulische transmissie. De horizontale configuratie van de actuatoren gecombineerd met de verticale krachtoverdracht zorgen voor het platte resultaat.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.