Fom honoreert twee UT-samenwerkingen met industrie

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Stichting Fom heeft twee Twentse onderzoeksprojecten van het Materials Innovation Institute (M2I) gehonoreerd. UT-onderzoekers Ton van den Boogaard en Matthijn de Rooij dienden een project op het gebied van hightech materialen in. Van den Boogaard doet onderzoek naar ultrasterk staal en De Rooij werkt aan de vermindering van het brandstofverbruik van zuigermotoren. Onderzoekers konden samen met bedrijven projectvoorstellen indienen, waarbij de bedrijven vijftig procent van de projectkosten in cash bijdragen. In totaal is bijna twee miljoen euro toegekend aan zeven projecten.

Van den Boogaard werkt met ondersteuning van Tata Steel en Fontijne Grotnes aan de materiaaleigenschappen en processpreiding van hogesterktestaal. Met advanced high strength steels (AHSS) kunnen lichtere, efficiëntere auto’s worden geproduceerd, met een lagere CO2-uitstoot. Maar het vormen van AHSS luistert nauwer dan bij gebruikelijk constructiestaal: door de materiaaleigenschappen en processpreiding ontstaan er vaak fouten in de productie. Om het productieproces te verbeteren maken procesontwerpers gebruik van wiskundige optimalisaties. In dit project zal een model worden ontwikkeld om de spreiding van echte materialen tijdens het vormen en de terugvering te kwantificeren. Tata Steel zal dit model gebruiken om zijn klanten te helpen op een gedegen manier AHSS te produceren en zo te voldoen aan de eisen die aan het brandstofverbruik en de uitstoot van auto’s worden gesteld.

Matthijn de Rooij onderzoekt samen met Daf en SKF smering en versneld beproeven van zeer dynamische nokstoter-contactvlakken. Om het brandstofverbruik van zuigermotoren te verminderen, is de auto-industrie altijd op zoek naar manieren om energieverlies door interne wrijving te verminderen. Tegelijkertijd moet een kleinere motor dezelfde kracht genereren, waardoor de mechanische onderdelen zwaarder worden belast. Een essentieel proces bij het behalen van deze doelstellingen is smering van de nokstoter, een geolied contact dat wordt aangedreven door de nokkenas en aan zeer dynamische operationele omstandigheden (qua belasting en snelheid) wordt blootgesteld. In dit onderzoek gaat de UT de staat van de smering vaststellen in een zeer dynamisch contact, door middel van numerieke modellering en experimenteel onderzoek. SKF en Daf zullen deze kennis gebruiken om de accelerated lifetime-tests kritisch te evalueren en als input voor de optimalisatie van het tribologische contact.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.