‘Fieldlabs jagen industriële digitalisering aan’

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Intensieve samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen versnelt de digitalisering van de Nederlandse industrie. Dit blijkt uit TNO-onderzoek naar de eerste tien van tweeëndertig Fieldlabs waarin deze samenwerking vorm krijgt. Fieldlabs zijn bij uitstek geschikt voor de ontwikkeling van technologische vernieuwingen en spin-offs. Ook dragen ze bij aan extra werkgelegenheid.

De fieldlabs ontwikkelen succesvol innovatieve digitale technologieën. TNO ziet kansen om de impact verder te vergroten. ‘De Fieldlabs zijn actief in uiteenlopende sectoren, van de veehouderij tot de metaalnijverheid. Door bijvoorbeeld gezamenlijke workshops op te zetten kan men onderling van elkaar leren bij gedeelde uitdagingen. Voorbeelden zijn financiering, intellectueel eigendom of technische vraagstukken, zoals het op grote schaal uitwisselen van data’, zegt Claire Stolwijk, onderzoeker bij TNO op het gebied van innovatiebeleid voor Smart Industry. Met haar collega Matthijs Punter, onderzoeker op het gebied van Smart Industry en ict, voerde zij de studie naar de impact van Fieldlabs uit.

De onderzochte Fieldlabs hebben tot vijf spinoffs geleid. Zo ontstonden uit het Fieldlab ‘Smart connected supplier network’ twee nieuwe bedrijven. Supplydrive en Tradecloud helpen maakbedrijven nieuwe vormen van ketensamenwerking te realiseren. Daarmee verbeteren de maakbedrijven hun concurrentievermogen en kwaliteit, en wordt de time-to-market verkleind. Ze doen dit op basis van kennis ontwikkeld in het Fieldlab op het gebied van datadeling.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.