Festo stoomt organisatie klaar voor Industry 4.0

Alexander Pil
Leestijd: 4 minuten

In het veranderende spectrum van Smart Industry volstaat het niet om alleen een technologische stap te zetten – dat is relatief makkelijk. Minstens zo belangrijk is de mindset van je medewerkers. Zo’n paradigmaverschuiving kost tijd. Festo begon drie jaar geleden aan zijn reis naar een organisatie die klaar is voor Industrie 4.0.

De afgelopen drie jaar heeft Festo Nederland zijn organisatie geheroriënteerd om beter aan te sluiten op de nieuwe eisen die Smart Industry stelt. ‘Industry 4.0 is meer dan een technologische evolutie. Dat verhaal begint stilaan wel bekend te worden’, zegt Dennis van Beers, directeur van Festo Nederland. ‘Maar ik vind het vooral interessant wat de invloed is op de bedrijfsstructuur en de bedrijfscultuur. Je kunt het niet afdoen met technologie, want dan mis je de slag. Het dna van je bedrijf is minstens zo belangrijk.’

Zo’n omslag is voor elk bedrijf lastig, ook voor een volwassen organisatie als Festo. ‘In deze disruptieve markt moet je jezelf soms dwingen om uit je comfortzone te komen’, stelt Van Beers. Festo – dat vorig jaar zijn vijftigjarige jubileum vierde – was van oudsher vooral een componentenleverancier. Inmiddels haalt het een aanzienlijk deel van zijn omzet uit pneumatische en elektrische systemen. ‘Onze organisatie is heel erg gericht op optimale, lean processen. Dat is echter geen zegen voor alles’, aldus Van Beers. ‘Procesoptimalisatie moet je natuurlijk doen, zeker als je verschillende afdelingen hebt. Maar als je die afdelingen optimaal met elkaar hebt verbonden, houdt dat niet in dat je automatisch ook de klant het beste bedient.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.