Electric Superbike Twente onthult twee gloednieuwe elektrische motoren

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Het studententeam Electric Superbike Twente uit Enschede presenteerde donderdag zijn twee gloednieuwe racemotoren. Voorgaande teams begonnen met de ontwikkeling en bouw van deze motoren. Dit jaar ondergingen de motoren beide een optimalisatieproces om ze klaar te stomen voor het aankomende raceseizoen waarin het team aan meerdere races meedoet.

De motoren waarmee het Electric Superbike Twente (EST) team dit jaar de racebaan op gaat, zijn de Apex-RS en de Delta-XE. Het derde EST-team startte twee jaar geleden met de ontwikkeling van de eerste van de twee motoren, de Apex-RS. Met 120 pk haalt de Apex een topsnelheid van 250 km/h. Het vierde EST-team startte vorig jaar met de ontwikkeling van de Delta-XE. De specificaties van deze motor gaan nog een stapje verder. Deze motor haalt de 220 pk en daarmee een snelheid van ruim 300 km/h.

Om deze snelheden te bereiken, ondergingen beide motoren dit jaar een optimalisatieproces. Op het gebied van powertrain, de aandrijving van de motor, was er veel werk aan de winkel. Zo kreeg onder meer het batterijpakket van de Delta-XE een upgrade, verving het huidige team alle hoog voltage kabels en connectoren in de motoren en implementeerde het daarnaast bij beide motoren een Vehicle Status Indicator Light (VSIL). Op het gebied van chassis, het mechanische gedeelte van de motor, hield dit onder meer een verbetering van de cooling loops van beide motoren in en daarbij de implementatie van stuurdempers. Het uiterlijk van beide motoren veranderde compleet met een gloednieuwe livery.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen