Eindhovense schokdemper vangt trilling elektromagnetisch op

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

Een actieve vering die elektromagnetisme gebruikt, reageert veel sneller dan de huidige hydraulische varianten en kan daardoor voor extra veiligheid en comfort zorgen tijdens het rijden. Dat concludeert TUE-promovendus Bart Gysen, die samen met het Zweedse SKF een dergelijke schokdemper ontwikkelde. Het systeem is vanaf volgende week te zien in een test-BMW op de Autorai. Gysen zal later dit jaar op het onderwerp promoveren.

De auto kan de wielen onafhankelijk van elkaar hoger of lager zetten. Daardoor kan de vering snelle trillingen grotendeels opvangen. Gysen schat aan de hand van een testopstelling dat het comfort met zo‘n zestig procent omhoog kan ten opzichte van passieve vering. Bovendien kan het systeem het hellen van auto‘s in bochten tegengaan, waardoor de kans op omslaan bij plotselinge stuurbewegingen afneemt.

De schokbrekers hebben vergelijkbare afmetingen als een reguliere uitvoering. Ze bestaan uit een passieve veer, een krachtige elektromagnetische actuator, een aansturingsunit en batterijen. De schokbreker blijft ook werken als de elektriciteit wegvalt, zij het niet actief. De normale veer zorgt dan voor de vering, terwijl de magneten een passieve demping realiseren.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.