Eerste autoveer met zuiver elektrische voortstuwing komt van Siemens

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Siemens gaat samen met de Noorse scheepswerf Fjellstrand ‘s werelds eerste autoveer met elektrische voortstuwing ontwikkelen. Het tachtig meter lange veer heeft capaciteit voor 120 auto‘s en 360 passagiers. Vanaf begin 2015 zal het veer de verbinding tussen Lavik en Oppdal onderhouden, via het Sognefjord.

Op dit moment verbruikt een veerboot op dit traject jaarlijks zo‘n miljoen liter diesel en stoot ook nog eens 570 ton kooldioxide en vijftien ton stikstofoxide uit. Aanleiding voor de ontwikkeling van de elektrisch voortgestuwde veerboot was een wedstrijd die het Noorse ministerie van Transport voor deze veerverbinding had uitgeschreven. Als beloning voor een oplossing met elektrische voortstuwing krijgt de rederij Norled nu de concessie voor de veerdienst op deze route tot het jaar 2025.

Het vaartuig wordt speciaal op elektrische voortstuwing geconstrueerd. Uitgevoerd als catamaran met twee smalle rompen heeft hij in het water minder weerstand dan conventionele boten. Bovendien is de romp uit aluminium vervaardigd, en niet, zoals gebruikelijk, uit staal. De beide schroeven worden niet aangedreven met dieselmotoren maar met elektromotoren en een tien ton zware accu. De nieuwe veerboot weegt in totaal maar de helft van een conventionele variant. Het vermogen van de aandrijvingen laat dat ook zien: de veerboot die nu op het traject vaart, heeft een motorvermogen van 1500 kW, terwijl de toekomstige boot een accuvermogen van 800 kW heeft. Onder normale omstandigheden zal de boot bij een snelheid van tien knopen zelfs aan 400 kW al genoeg hebben.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.