Eendje wordt elektrisch racemonster

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

Het CQS Group T Racing Team, een groep masterstudenten industrieel ingenieur aan de Groep T-hogeschool in Leuven, heeft twee racewagens onthuld: een geheel elektrisch exemplaar en een hybride variant. Beide zijn gebaseerd op een oude gedoneerde Citroën 2CV. De studenten hebben de wagens het afgelopen jaar ontwikkeld. Zij willen hiermee het potentieel van elektrische en hybride aandrijflijnen aantonen. Het project is onderdeel van een mastertraject, waarmee deelnemers praktijkervaring kunnen opdoen tijdens het afstuderen. Studenten kunnen een of twee jaar meedoen.

De twee voertuigen, genaamd Pegasus en Odyssee, werden vrijdag op het circuit van Zolder voorgesteld aan het publiek. De Pegasus beschikt over een hybride aandrijflijn. Vooraan heeft het voertuig een verbrandingsmotor op bio-ethanol (E-85, een mengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine). Op de achteras is een elektromotor gemonteerd met een klein batterijpakket. Die kan de verbrandingsmotor bijstaan in bochten en op commando van de bestuurder.

De Odyssee is volledig elektrisch. De stroomvoorziening komt uit een set lithium-ijzerfosfaatbatterijen. Voor de aandrijving is een switched reluctance motor (SRM) toegepast. De ontwerpers hebben hiervoor gekozen uit duurzaamheidsoverwegingen. Deze motoren zijn relatief eenvoudig te produceren en bevatten geen permanente magneten, die in de toekomst schaars kunnen worden. Dit is nieuw voor racewagens.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.